Fenomen digital

Iniesta, Tom Brady o LeBron James: les criptomonedes envaeixen el món de l’esport

  • Els acords de patrocini de grans esdeveniments esportius es disparen com a via per portar les divises digitals al gran públic

Iniesta, Tom Brady o LeBron James: les criptomonedes envaeixen el món de l’esport

RONALD MARTINEZ

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 24 de novembre Andrés Iniesta va ser notícia, però no pel seu talent esportiu, sinó per un tuit en què l’exjugador del Barça encoratjava l’ús de criptomonedes. Tot i que el missatge no ho especificava, es tractava d’una campanya promocional pagada de la butxaca de Binance, un dels portals mundials més importants de compravenda d’aquests actius. Iniesta, però també altres futbolistes com Luis Suárez o James Rodríguez, estaven servint com a pont per popularitzar les divises digitals, una estratègia que està envaint el món de l’esport.

Les criptomonedes van ser una de les grans històries de l’any passat. El 2021, el seu ús com a mecanisme d’inversió va passar de ser una cosa de nínxol a normalitzar-se, especialment entre els joves. Al novembre el valor d’aquest mercat emergent va superar els 3.000 milions de dòlars, empès pel recolzament creixent de grans empreses a criptodivises com Bitcoin i fins i tot la seva legalització com moneda de curs al Salvador. Mentre el negoci es dispara també ho fa la preocupació de les autoritats, que alerten de la proliferació de delictes i dels riscos d’invertir en un entorn tan desregulat i especulatiu.

El profund i agitat debat entorn dels perills del món cripto ha portat els gegants del sector –àvids de prosseguir la seva expansió meteòrica– a invertir milers de milions de dòlars a conquistar els esports més populars del planeta. Mentre que el 2019 i el 2020 van tancar 31 i 32 acords de patrocini esportius, l’any passat el mercat es va disparar i es va arribar a 201 nous acords.

El sector ha posat els seus ulls marquetinians en els fanàtics de l’esport i especialment en aquells que aposten, ja que són molt més propensos a conèixer i entrar al món cripto. Pocs esdeveniments reuneixen l’atenció de tantes persones (i de tants grups demogràfics) en un mateix moment com ho fan competicions com la SuperBowl, la Champions League, l’NBA o la Formula 1.

Patrocini de grans equips

Això és el que va portar Crypto.com, una altra de les grans plataformes de comerç de criptomonedes, a pagar fins a 700 milions de dòlars per col·locar el seu nom a l’estadi abans conegut com a Staples Center, llar de Los Angeles Lakers o dels Grammy. L’acord, segellat per als pròxims 20 anys, és un cop sobre la taula per remarcar que això no és un fenomen passatger, sinó una indústria en erupció. Uns mesos abans, el gegant del comerç cripto FTX –fundat per Sam Bankman-Fried, la fortuna més gran del món cripto– va pagar 135 milions per posar el seu nom a l’estadi dels Miami Heat, un altre gran equip de l’NBA. Una altra via de projecció de la marca consisteix a pactar amb grans lligues o amb els seus grans equips per incrustar-se en els seus equipaments. Binance i FTX van negociar per aparèixer a la samarreta del Barça. Tot i que cap ho va aconseguir, la primera patrocina la de clubs de futbol com el Porto o la Lazio, mentre que la segona vesteix tots els uniformes de la MLB, la Lliga més impotant de beisbol del món. D’altra banda, Crypto.com ha arribat a un acord per aparèixer a les samarretes de campionat mundial de lluita lliure UFC (175 milions) i patrocinar tant la Fórmula 1 (100 milions) com el campionat mundial d’hoquei gel IIHF mentre Coinbase és soci exclusiu de l’NBA i de l’equip d’esports electrònics Evil Geniuses. Estrelles com a ambaixadors

Notícies relacionades

Crypto.comLos Angeles LakersSam Bankman-Friedla fortuna més gran del món criptoMiami HeatBinance FTX MLBCoinbase En els últims mesos hem vist com cada vegada més celebritats s’han apuntat al carro de l’economia cripto, i s’han convertit –de Matt Damon a Paris Hilton– en ambaixadors dels gegants del sector. Les grans estrelles de l’esport sempre han sigut grans reclams publicitaris, ja que arrosseguen una legió de fans fidels oberts al que els puguin vendre els seus ídols. L’únic que ha canviat és que a més de sabatilles ara també venen criptomonedes.

Així, FTX ha fitxat astres com Tom Brady, el millor jugador de la història del futbol americà; Stephen Curry, el millor llançador de la història de l’NBA; i les llegendes del beisbol David Ortiz i Shohei Ohtani. El temor que sota la promesa de fer-se ric sense esforç porti petits inversors a enganxar-s’hi els dits ha portat a vies de promoció de les criptomonedes maquillades amb missatges pretesament socials. Les estrelles de l’NBA LeBron James i Jimmy Butler han tancat acords amb Crypto.com i Binance per educar menors en l’entorn cripto i per recomanar precaució amb les inversions. Encara que no fos expressament, la millor advertència sobre el risc que té apostar en aquest mercat d’alta volatilitat l’encarna Odell Beckham Jr., estrella de futbol americà que, al fitxar per Los Angeles Rams, va decidir transformar tot el seu sou en Bitcoin per convertir-se en el símbol d’una «nova era». No obstant, el valor de la popular criptomoneda es va desplomar i amb ell el seu salari, que va passar de 750.000 dòlars a només 35.000, incloent impostos. Malgrat la patacada, Beckham Jr. pot somriure: aquest diumenge es va proclamar campió de la SuperBowl.