Debat. Descarbonitzar l’esport: el cas del golf

El golf, referent en l’organització de grans esdeveniments esportius sostenibles

L’Acciona Open d’Espanya, que se celebra al Club de Camp Villa de Madrid del 7 al 10 d’octubre, serà el primer gran torneig que generarà un impacte mediambiental positiu.

El golf, referent en l’organització de grans esdeveniments esportius sostenibles
5
Es llegeix en minuts

Després d’un any en blanc a causa de la pandèmia, el millor golf del circuit internacional torna a donar-se cita a Madrid. L’Acciona Open Espanya, un dels tornejos més antics d’Europa, se celebrarà del 7 al 10 d’octubre amb el repte afegit de convertir-se en pioner en l’organització d’un esdeveniment esportiu del més alt nivell i complir estrictes criteris de sostenibilitat. L’objectiu és eliminar la petjada de carboni dels esdeveniments massius i celebrar un torneig amb impacte positiu en CO2.

Amb motiu d’aquesta cita esportiva, Prensa Ibérica ha organitzat la trobada ‘Descarbonitzar l’esport: el cas del golf’, un fòrum ‘online’ impulsat per Acciona en què han participat Joaquín Mollinedo, director general de relacions institucionals, comunicació i marca d’Acciona; Gerard Tsobanian, CEO de Madrid Trophy Promotion i president de l’Acciona Open Espanya de golf, i Gonzaga Escauriaza, president de la Reial Federació Espanyola de Golf. En el debat s’han abordat alguns dels assumptes més polèmics entorn d’aquest esport, com l’ús de l’aigua, les emissions de carboni i l’impacte ambiental, però també d’altres com el potencial de l’esport i de les seves estrelles com a altaveu per dir ben fort que hi ha el repte urgent d’involucrar-se en la cura del planeta.

Esport professional i sostenibilitat

«Nosaltres estem compromesos amb la sostenibilitat i amb els criteris ESG, mediambientals, socials i de governança des de fa dècades –començava dient Joaquín Mollinedo–. El 2005 ens vam presentar com a companyia dient que érem pioners en desenvolupament i sostenibilitat quan ningú entenia l’abast del terme». Des d’aleshores, Acciona ha trobat en l’esport l’àmbit idoni per posar en relleu el treball de la companyia al terreny de la sostenibilitat i de les energies renovables. Van començar per llançar-se als esports extrems, com emprendre una travessia per l’Antàrtida en un trineu impulsat per la força del vent, o portar un cotxe elèctric 100% a competir al Dakar i aconseguir la fita de convertir-lo en el primer que va aconseguir acabar aquest ral·li. Aquest any, l’Acciona Open d’Espanya va un pas més enllà i introdueix el concepte de sostenibilitat en tota la seva amplitud en un torneig esportiu convencional, professional i d’alt nivell. «L’objectiu que ens plantegem és que l’esdeveniment no sigui només un esdeveniment sostenible que no faci malbé o no generi un impacte negatiu en l’entorn social o mediambiental, sinó que hem d’aconseguir un projecte regeneratiu, és a dir, un projecte que generi un impacte positiu: que després de la celebració de l’esdeveniment, l’entorn social i mediambiental sigui millor del que era abans», assenyalava Mollinedo.

«L’objectiu que ens plantegem és que l’esdeveniment no sigui només un esdeveniment sostenible que no faci malbé o no generi un impacte negatiu en l’entorn social o mediambiental, sinó que hem d’aconseguir un projecte regeneratiu». (Joaquín Mollinedo)

Patrocini activista

La tasca de passar de la teoria a la pràctica correspon a Madrid Trophy Promotion, empresa organitzadora de l’Acciona Open Espanya de golf. El primer pas va ser l’obtenció del certificat ISO 20121, que acredita la gestió sostenible dels seus esdeveniments esportius i el seu compromís amb la mitigació del canvi climàtic. «El títol d’aquesta campanya és ‘Emissions sota par’: al tema de la sostenibilitat li donem tanta importància com a l’esdeveniment. És un concepte que té una presència molt forta dins de l’esdeveniment principal, que és l’esportiu», afirmava Tsobanian, CEO de Madrid Trophy Promotion. 

Per fer-ho realitat es va partir de l’elaboració d’un catàleg de mesures concretes entorn dels tres grans pilars de la sostenibilitat: el mediambiental (prioritzar l’ús d’energies netes, fomentar el reciclatge, promoure i bonificar el ‘car sharing’ i l’ús de vehicles no contaminants...), el social (procurar les millors condicions laborals i la igualtat d’oportunitats, promoure la subcontractació de persones en risc d’exclusió...), i l’econòmic (fomentar el treball local, la compra sostenible, la innovació...). Per aconseguir-ho, la consigna ha sigut buscar un «patrocini activista», que involucri tots els implicats en una causa comuna. «Tots hi estan involucrats. Jo no permeto que un patrocinador vingui al torneig sense portar una aportació concreta en el tema de sostenibilitat. Aquest és el concepte de base que tots han d’acceptar. El patrocinador que el que vol fer és un ‘green washing’, no té cabuda en el torneig». 

«El títol d’aquesta campanya és ‘Emissions sota par’: al tema de la sostenibilitat hi donem tanta importància com a l’esdeveniment. És un concepte que té una presència molt forta dins de l’esdeveniment principal, que és l’esportiu». (Gerard Tsobanian)

L’hora de la veritat

Notícies relacionades

«Hi ha tres veritats i tres mentides en el golf», deia Gonzaga Escauriaza a la taula rodona. Entre les veritats, enumerava els beneficis per a la salut («fins i tot per a l’espectador, que pot caminar quatre o cinc quilòmetres, una cosa que no succeeix en altres esports»), que crea llocs de treball estables i que és bo per a l’economia, perquè és un sector generador de riquesa. En l’apartat de les mentides, Escauriaza feia referència a l’halo elitista d’aquesta pràctica esportiva, a la despesa d’aigua i a l’impacte negatiu en l’entorn. «Es diu que el golf consumeix tota l’aigua del món, quan són consums mínims comparats amb altres usos, i, a més, majoritàriament és aigua reciclada (és la que s’utilitza en el 70% dels camps de golf d’Espanya), que, a més, es paga i crea riquesa». 

«Es diu que el golf consumeix tota l’aigua del món, quan són consums mínims comparats amb altres usos, i, a més, majoritàriament és aigua reciclada (és la que s’utilitza en el 70% dels camps de golf d’Espanya)». (Gonzaga Escauriaza)

Més enllà dels grans tornejos, al tractar-se d’un esport que es practica en plena natura, la federació treballa dia a dia posant en pràctica noves iniciatives per protegir l’entorn (energies renovables, ús racional de l’aigua, abonaments orgànics...). «Un exemple és que el golf públic de la federació era un abocador, i ara s’ha convertit en un pulmó per a El Pardo, on hi ha flora i fauna. Aquest exemple ens agradaria exportar-lo a tot Espanya», afirma el president de la RFEG, Gonzaga Escauriaza, que confia que aquest torneig marqui un abans i un després: «Per nosaltres hauria de ser un petit ‘turning point’ en matèria de sostenibilitat. Passarem de la mentida de la sostenibilitat a una de les veritats». Joaquín Mollinedo es mostrava igualment optimista: «És un projecte reptador, un projecte singular des del punt de vista de la sostenibilitat i la seva vinculació amb l’esport que es convertirà, amb certesa, en un referent en l’àmbit internacional».

GUANYAR L’OPEN D’ESPANYA AJUDA EL PLANETA