la sortida de l’astre argentí

Com finançar el fitxatge de Messi

  • La incorporació de l’astre argentí a l’equip propietat de Qatar suscita nombroses suspicàcies i interrogants econòmics. L’equip de la capital es veu beneficiat per la flexibilització del ‘fair play’ financer a França

Com finançar el fitxatge de Messi

PSG

4
Es llegeix en minuts

¿Com pagarà el París Saint-Germain el fitxatge de Messi? ¿Aquesta operació és compatible amb el ‘fair play’ financer? ¿Els petrodòlars de Qatar resulten la clau de volta que ho explica tot? La incorporació de l’astre argentí a aquest equip ha suscitat nombrosos interrogants per la capacitat del conjunt propietat dels qatarians de fer-la compatible amb tot un elenc d’estrelles. 

El PSG no només ha reclutat Messi gràcies a un salari anual de 40 milions d’euros nets –i una prima de fitxatge d’uns 30 milions–, sinó que també ha aconseguit els fitxatges de Sergio Ramos, Wijnaldum i l’italià Donnarumma (a cost zero) o el lateral Achraf Hakimi. Els seus dirigents defensen que podran mantenir Mbappé a la plantilla i respectar les normes econòmiques. «Seguim el ‘fair play’ financer des del primer dia», va assegurar dimecres el president del PSG, Nasser al-Khelaïfi. «Abans de fer el que sigui, el nostre equip financer ho verifica tot. Teníem la capacitat de firmar Messi segons el ‘fair play’ i seguim les regles», va afegir. 

Aquestes paraules contrasten amb les suspicàcies de la resta del món del futbol. En un mercato deprimit per la pandèmia, el PSG s’ha descordat el cinturó i ha incorporat un crac rere l’altre. Moltes d’aquestes operacions s’han executat sense pagar traspàs, però amb salaris astronòmics. Des d’Alemanya fins a Itàlia, passant pel Regne Unit, ho veuen amb recel. «¿Quan la FIFA i la UEFA decidiran regular clarament la qüestió de si un Estat pot tenir un club de futbol?», es preguntava el rotatiu italià Corriere dello Sport. Oliver Kahn, exporter alemany i actual dirigent del Bayern de Munic, va titllar el fitxatge de «contrari a la competència» entre iguals. 

Flexibilitat a França

FrançaNo obstant, els dirigents del PSG s’han beneficiat de la flexibilització de les normes financeres a la Ligue 1. Davant uns clubs gals llastats per la Covid-19, aquest torneig va decidir al desembre que ajornaria fins a la temporada 2023-24 totes les sancions per incompliment de la normativa econòmica. Una decisió que contrasta amb les exigències de Javier Tebas, però que va en la mateixa línia de la UEFA. «Si fins ara el PSG no ha sigut sancionat, no veig com ho podria ser ara, ja que a escala europea el ‘fair play’ financer cada vegada està sent menys aplicat per la UEFA. Hi ha una situació postpandèmica de ‘stand by’», va afirmar Raffaele Poli, responsable de l’Observatori del Futbol del CIES de Neuchâtel, en declaracions a AFP.

A més, l’equip parisenc compta amb els petrodòlars. L’equip va tancar aquest exercici amb unes pèrdues de més de 200 milions d’euros. La temporada que ve està previst que superin els 250 milions. No obstant, les podria compensar a través d’una ampliació de capital de Qatar Sports Investsments, l’únic accionista del club, així com la principal arma de la diplomàcia esportiva d’aquesta monarquia del Golf.

Els seus dirigents també destaquen pels seus malabars amb l’enginyeria financera. El PSG va anunciar aquest dijous que pagarà una part de la prima del fitxatge de Messi amb ‘fans tokens’, la moneda digital del club destinada als fans. Creada inicialment amb un valor de dos euros, aquesta divisa servia per participar en activitats de l’entitat; per exemple, triar el millor gol de la temporada. Però ara cotitza en funció de l’oferta i la demanda. I després de l’anunci que Messi hi rebrà una part dels seus ingressos –no es va especificar la quantitat–, el seu valor es va situar al voltant dels 40 dòlars, el doble que a principis d’agost.

Vendre 300.000 samarretes més

Vendre 300.000 samarretes mésMalgrat el seu salari astronòmic, al PSG són conscients de l’impacte positiu de Messi per als seus ingressos. Segons Virgile Caillet, president de la Unió Esports i Ciclisme –una patronal d’empreses esportives–, l’equip de la capital podria vendre entre 200.000 i 300.000 samarretes més aquesta temporada gràcies a l’arribada del millor jugador del món. També els permetrà escalar uns quants esglaons en la seva ambició de ser una marca tan poderosa i global com les del Barça i el Reial Madrid. Mentre que Messi compta amb 175 milions de seguidors a Instagram, el PSG només en disposava de 90 milions a totes les xarxes socials. Una xifra que va augmentar d’uns quants milions després de l’arribada de l’astre.

Notícies relacionades

Els altres clubs francesos també confien que els aporti una glopada d’aire econòmic i mediàtic. No només esperen omplir els estadis amb la visita del PSG, sinó que també augmenti l’interès per la Ligue 1 i deixi de ser tan lluny de la Premier o la Lliga. La temporada futbolística a França ha començat marcada pel conflicte entre la competició domèstica i les cadenes Canal+ i Bein Sports. Això es deu a uns drets televisius valorats en uns 80 milions d’euros, mentre que el valor de la Premier és de 1.500 milions. 

El fitxatge de Messi «és una notícia extraordinària per a l’exposició internacional de la Ligue 1», va destacar Vincent Labrune, president del torneig. L’arribada del millor del món a l’altra banda del Pirineu ha sigut acollida com a mannà econòmic i esportiu, malgrat els seus 34 anys i la incertesa dels seus últims anys com a futbolista.

Temes:

PSG Messi