el tron de l'F-1

El rei Hamilton i els 'rookies'

Verstappen i Leclerc encara semblen una mica verds per pensar que el campió britànic no pugui assolir l'any que ve el mític rècord de set títols de Michael Schumacher

rozas49749897 formula one f1   italian grand prix   circuit of monza  monz190907164453

rozas49749897 formula one f1 italian grand prix circuit of monza monz190907164453 / MASSIMO PINCA

3
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

S’acomodarà al cap el negre barret texà de Pirelli al podi d’Austin i celebrarà el seu sisè títol mundial diumenge. O ni això. Pot ser fins i tot campió prenent-se unes costelles a la graella del Circuit de Las Américas. A Lewis Hamilton tan sols li fa falta sumar quatre punts si Valtteri Bottas, el seu company, guanya la carrera. I encara resten dos grans premis més... 

La pregunta ja no és si serà campió el 2019. La qüestió és si igualarà el mític rècord de set títols de Michael Schumacher el 2020 . Tot apunta que sí, perquè els dos pilots cridats a retirar-lo, els dos rapidíssims i talentosos Max Verstappen i Charles Leclerc, encara fallen massa per lluitar contra el gran cap en una temporada a 22 carreres.

Dubtes i fanfarroneries

A Mèxic van tornar a sembrar dubtes. Verstappen, el noi que diu que «a igualtat de cotxe soc dues dècimes més ràpid que Hamilton i Leclerc», es va passar de fanfarró. Havia aconseguit la ‘pole’ dissabte, però una bandera groga a l’últim sector va sembrar els dubtes. La telemetria del seu Red Bul va registrar que en aquest minisector –el de l’accident de Valtteri Bottas– no havia millorat el temps de la volta anterior: tot legal.

Verstappen, a Singapur, seguit per Hamilton / MOHD RASFAN (AP) 

Però va el nen terrible holandès i es despenja dient: «Vaig veure la bandera groga, però no vaig aixecar, estava lluitant per la ‘pole’ i vaig anar al màxim». I clar, els comissaris el van castigar amb tres llocs a la graella. Va perdre l’avantatge de sortir el primer i es va enredar en diversos tocs amb altres cotxes que el van fer punxar i perdre les opcions de guanyar una carrera amb el que a Mèxic era el cotxe més ràpid.

Charles Leclerc va sortir en la ‘pole’ i dominava la carrera fins que el seu equip li va manar entrar a ‘box’ en una errònia estratègia a dues parades. El seu company, Sebastian Vettel va veure venir el desencert dels enginyers i va demanar una estratègia a una parada com els Mercedes. «Sebastian m’ha donat una lliçó al canviar el pla. He de millorar en aquest aspecte», va assumir.

Però és que Leclerc i Verstappen arribaven a Mèxic després de fer-la pols en la carrera anterior del Japó, on es van xocar en la primera corba. Diu Ricardo Cecarelli, un dels gurus de la preparació física i mental dels pilots d’F-1, que quan va començar a tractar el jove Charles Leclerc, el seu primer any en monoplaces, amb tot just 18 anys, «ho feia tot bé, tots els paràmetres eren de superclasse. El pitjor és que no sabia controlar la seva ira. I vam treballar-hi». I el mateix es podria dir de Verstappen, capaç d’enredar-se a empentes amb Lance Strolz , o d’amenaçar de «trencar el cap al primer periodista que torni a preguntar per la meva crisi».

Errors molt cars

Notícies relacionades

Són ràpids, sí, velocíssims a una volta, grans avançadors, amb una sensibilitat especial, dos fenòmens, però encara manegen números de ‘rookies’ quan es parla d’errors per temporada que els costen victòries, podis o punts. No baixen de tres o quatre a l’any... I això és massa per lluitar contra un extraterrestre com Hamilton. El noi de Stevenage ha aconseguit els cinc últims títols amb una consistència fora del normal: va deixar de puntuar tres vegades el 2014 –dos per avaria–, una el 2015 per avaria; va puntuar en totes les carreres el 2017, només en va deixar de puntuar una –també per avaria– el 2018; ha puntuat en totes les carreres del 2019..., i a una galàctica mitjana d’11 victòries i 17 podis a l’any.

En tot aquest temps només ha abandonat per accident en dues ocasions, Bèlgica 2014 i Barcelona 2016. A totes dues va xocar contra el seu company Rosberg,i es podria dir que van ser més culpa de l’alemany que de ningú. Dos errors en cinc anys... Hamilton està a un altre nivell, i sí, el rècord de Schumacher pot ser seu el pròxim any.