MULTITUDINARI ADEU AL FUTBOLISTA SEVILLÀ

Una distracció a velocitat excessiva, possible causa de l'accident de Reyes

El davanter d'Utrera engrosseix la llarga llista dels esportistes d'elit que han perdut la vida a la carretera

Associacions de víctimes d'accidents esperen que la desgràcia tingui almenys un efecte pedagògic

zentauroepp48426503 graf1971  alcal  de guada ra  sevilla   01 06 2019   imagen 190603090633

zentauroepp48426503 graf1971 alcal de guada ra sevilla 01 06 2019 imagen 190603090633 / Rafa Alcaide

3
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les restes mortals del futbolista José Antonio Reyes, mort dissabte als 35 anys en un accident de trànsit, han sigut incinerades a Utrera (Sevilla), localitat natal del jugador, que va brindar un multitudinari comiat a un dels seus fills més cèlebres. El dol per la mort de Reyes, unànime al món del futbol (i de l’esport en general), s’ha barrejat amb la controvèrsia provocada per la filtració de les primeres dades de la investigació de l’accident, que apunten a l’excés de velocitat com una de les causes més probables del sinistre.

El davanter andalús viatjava dissabte al matí en el seu Mercedes Brabus S550, de 469 cavalls, per l’autovia A-376, que uneix Sevilla i Utrera, en companyia dels seus cosins Jonathan Reyes i Juan Manuel Calderón, quan el vehicle va sortir de la via pel marge dret i va xocar contra uns blocs d’obra. La col·lisió va provocar el tomb i l’incendi de l’automòbil. En l’accident van morir José Antonio i Jonathan Reyes, mentre que Juan Manuel Calderón continua en estat greu amb cremades al 60% del seu cos.

Segons les conclusions de l’informe preliminar de l’atestat policial, el sinistre es va poder deure a una distracció del conductor que va fer que el vehicle es desviés i xoqués contra una de les barreres de protecció del costat esquerre. Com a conseqüència de l’impacte, es va produir la rebentada d’una roda i la consegüent pèrdua del control del cotxe, que va creuar els dos carrils de la via i es va estavellar contra els blocs situats en el costat contrari. L’informe apunta també la possibilitat que l’automòbil circulés a una velocitat superior a la permesa, que en aquest tram és de 120 km/h, tot i que no especifica quina era. Una informació d‘El Mundo Deportivo’, no confirmada per cap font oficial, va indicar que el vehicle viatjava a 237 km/h.

Una pulsió perillosa

Gran aficionat als cotxes d’alta gamma, Reyes inscrivia així el seu nom en el sinistre club dels esportistes d’elit que han perdut la vida al volant: una llista massa llarga que parla de forma eloqüent sobre els perills d’aquest còctel de joventut, pressió, diners i gen competitiu que molts atletes consumeixen de forma imprudent i al qual alguns queden enganxats fins i tot després que la seva carrera esportiva hagi arribat a la seva fi.

Laurie Cunningham (1989), Gaetano Scirea (1989), Juanito (1992), Rommel Fernández (1993), Javier Urruticoechea (2001) i Maicon Pereira (2014) són només alguns dels jugadors (i exjugadors) de futbol morts en accidents de trànsit, una destí tràgic amb què també van topar grans figures del bàsquet com Fernando Martín (1989) i Drazen Petrovic (1993). Però la nòmina de futbolistes que en els últims anys s’ha vist embolicada en sinistres de carretera i han sortit afortunadament indemnes és molt més llarga, i en aquesta figuren noms tan prominents com els de Diego Armando Maradona, Cristiano Ronaldo, Karin Benzema, Arturo Vidal, Mario Balotelli, Cesc Fàbregas, Wayne Rooney, Nicklas Bendtner i molts més.

Una advertència

Després de la mort de José Antonio Reyes, representants de diverses associacions de víctimes d’accidents van reclamar que es facin públics els detalls de les causes del sinistre perquè la desgràcia pugui tenir, almenys, un efecte pedagògic. Així ho va exposar, per exemple, Francisco Canes, president de l’Associació DIA de Víctimes d’Accidents. “Aquesta tragèdia hauria de servir per adonar-nos que l’excés de velocitat mata –va assenyalar. És un cas tremendament temerari que ens ha de posar en alerta i recordar-nos que no anem sols per la via i que el que fem té conseqüències no només en nosaltres mateixos i els qui ens acompanyen, sinó en tots els qui circulen per les carreteres”.

Notícies relacionades

Aquesta mateixa idea va ser també apuntada per la presidenta honorífica de Stop Accidents, Ana María Campo. “Tant de bo la mort de José Antonio Reyes serveixi perquè la gent respecti els límits de velocitat, perquè quan no es respecten es perd la vida, com li ha passat al futbolista”, va declarar.

La Direcció General de Trànsit (DGT), per mitjà de la cap de l’àrea d’Intervenció de l’Observatori de Seguretat Viària, Pilar del Real, va aconsellar cautela a l’hora de valorar les causes de l’accident i, responent als qui demanen que no es tracti el futbolista com a un heroi, va assegurar que, en qualsevol cas, els actes de reconeixement a Reyes són “un homenatge a la persona, no a allò que va passar”.