UN ÍDOL EN DECADÈNCIA

Neymar contra el mem de Neymar

L'inici de la Lliga francesa ha de servir perquè l'estrella brasilera del PSG superi la crisi d'imatge generada per ell mateix durant el Mundial

zentauroepp44184669 brazil s neymar holds his shinbone during the quarterfinal m180809195631

zentauroepp44184669 brazil s neymar holds his shinbone during the quarterfinal m180809195631 / Francisco Seco

4
Es llegeix en minuts
Joaquim Piera / Sao Paulo

“Neymar està protagonitzant la primera gran crisi d’una celebritat esportiva digital, pel seu calat i transcendència, estem davant d’un fenomen sense precedents”. Qui ho afirma és el brasiler José Colagrossi, director d’Operacions de Kantar Sports, i autor de l’estudi ‘Ressaca digital: el cas Neymar Postmundial 2018’.

La reiteració de caigudes teatrals, caricaturitzades en mems virals, l’afany per ignorar el VAR, la decebedora actuació personal i col·lectiva en el Mundial, on el Brasil es va estavellar contra Bèlgica en els quarts de final, i els constants canvis de ‘look’ per monopolitzar l’atenció es van materialitzar, segons explica Colagrossi a EL PERIÓDICO, “en un rebuig de dimensió global cap a la seva figura”.

El gest exagerat del brasiler durant l’eliminatòria amb Mèxic a Rússia 2018 / SERGEI GRITS (AP)

És una crisi generada als estadis russos i amplificada al món digital, on Neymar, durant el Mundial, va generar 25 milions de publicacions en xarxes socials “en la seva gran majoria negatives, i un 90% de d’elles en forma d’acudits i mems”, constata l’estudi de Kantar Sports.

El mapa digital de l’‘antineymarisme’ el va encapçalar Brasil, que va liderar el nombre de crítiques a la xarxa, seguit pelsEstats Units, el país que va crear l’‘star-system’ de l’entrenament, Mèxic, rival de la ‘seleçao’ en els vuitens de final, França, on juga des de fa un any, el Regne Unit i, en sisèlloc, Espanya, on, tot i que l’estudi no ho reflecteix, Ney va ser alleujat pel madridisme ja que, llavors, Florentino Pérez alimentava la possibilitat de l’imminent fitxatge.

Exclòs del ‘top ten’ mundial

“No tinc cap dubte que la negativitat global que ha envoltat Neymar durant i després del Mundial ha tingut un paper fonamental en la seva exclusió en la llista dels deu finalistes al millor del món”, afirma l’executiu brasiler.

Neymar, a Shenzhen, on es va disputar la Supercopa francesa amb golejada del PSG / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT (AP)

La crisi d’imatge de Neymar és, no obstant, temporal i reversible. La Ligue-1, que comença aquest cap de setmana i on el PSG es postula com a candidat absolutista al títol, i la Champions League són palanques que el brasiler ha d’utilitzar per sortir de l’encallador.

“La solució passa en bona mesura pel camp: Neymar ha de tornar a jugar bé, marcar gols i ser un bon company que ajudi crear un clima d’harmonia en el PSG. Per damunt de tot, ha de ser un crac, que mostri la brillantor que va tenir, principalment, en la seva etapa al Barcelona”, assenyala Colagrossi, que afegeix: “Si Neymar és capaç de portar-se bé amb Mbappé i amb Cavani farà un pas gegantí”.

Projectar una imatge solidària

Paral·lelament, el ‘10’ brasiler també haurà d’utilitzar el seu imponent múscul mediàtic per a alguna cosa més transcendent que la seva autopromoció personal. “Ha de generar contingut positiu en els mitjans digitals a favor de causes importants, com per exemple projectes socials com els que ja desenvolupa al Brasil”, recomana Colagrossi.

Malgrat la ridiculització de la seva figura, el ‘país Neymar’ va guanyar 6,8 milions de seguidors durant el Mundial i va superar la barrera dels 200 milions d’inscrits en els seus comptes personals a les xarxes socials (Facebook, Twitter, Instagram i YouTube). L’ex del Barça es va consolidar com una de les 10 principals celebritats esportives digitals del planeta i es va convertir en el primer brasiler que va superar els 100 milions de seguidors a Instagram.

Platea i mitjans compten per revertir la situació. Ara li falta estratègia. El seu primer intent seriós per canviar l’humor dels seus compatriotes ha acabat en un fracàs estrepitós. Mal assessorat, va decidir entonar un ‘mea culpa’ molt ‘sui generis’ a través d’una campanya publicitària, per la qual s’embutxacarà 7 milions de dòlars en dos anys, segons va revelar el diari ‘Folha de São Paulo’.

Efecte ‘bumerang’, antítesi de Coutinho

Es va produir un efecte ‘bumerang’ i Neymar va ser durament criticat pels principals comentaristes esportius brasilers, inclosos els del Grupo Globo, el conglomerat mediàtic més gran de tota l’Amèrica Llatina, amb qui el crac i el seu entorn viu un distanciament, malgrat que la seva nòvia, Bruna Marquezine, forma part de l’elenc de telenovel·les de la cadena.

Notícies relacionades

“La recuperació de la imatge de Neymar al Brasil serà molt més llarga i demorada. La resta del món pot girar full del Mundial perquè no són seguidors de la selecció brasilera i perquè no conviuen diàriament amb el torrent de campanyes publicitàries que protagonitza. Haurà de jugar molt bé durant molt temps amb la ‘seleçao’”, adverteixen des de Kantar Sports.

Neymar és avui un brivall, un antiheroi nacional, ostatge de la sobreexposició mediàtica que ha generat expectatives gegantines. “La seva imatge és l’antítesi del que representa al Brasil un futbolista com Philippe Coutinho, que manté la privacitat, que no fa ‘midia’ social, per això, tot i que també va jugar malament contra Bèlgica i va tenir la seva quota de responsabilitat en l’eliminació del Mundial, ha sortit indemne de les crítiques”, finalitza Colagrossi.