El qatarià Al-Attiyah comença fort el Dakar-2017

El pilot qatarià guanya, amb el seu Toyota, la primera etapa, mentre que el francès Soultrait (Yamaha) guanya en motos

rozas36743706 gra024 asuncion  paraguay   01 01 2017 el piloto de catar  n170102170436

rozas36743706 gra024 asuncion paraguay 01 01 2017 el piloto de catar n170102170436 / Andres Crisaldo

2
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS

El Dakar, una de les grans manifestacions esportives de l’any, té aquestes coses. Pot fer que algú com Evo Morales, president de Bolívia, convidat a la sortida del maratonià ral·li per Horacio Cartes, president del Paraguai, escrigui al seu compte de Twitter: «El Dakar no només és comerç, no només és turisme, el Dakar és, especialment, integració que uneix el món. L’esport uneix nacions i cors».

  

 I així va començar el Dakar-2017 a Asunción (Paraguai) o, més concretament, a Atyrá, de camí cap a Resistencia, una localitat del nord de l’Argentina. El primer dia va ser fàcil, gairebé un tram d’escalfament. I mai més ben dit, perquè al vencedor, el príncep qatarià Nasser Al-Attiyah, se li va incendiar el seu Toyota, just sota el cul del seu copilot Mathieu Baumel. Tot i això, Al-Attiyah va guanyar l’etapa i, immediatament, van apagar el petit incendi.

    

«A uns 10 quilòmetres de l’arribada, vam veure fum i flames al seient de Mathieu», va comentar Nasser, llavors ja menys espantat. «Vam haver d’alentir el pas per acabar l’etapa i, a la meta, vam poder apagar-lo». Al-Attiyah, que va liderar la caravana del Dakar, integrada, finalment, per 318 vehicles (144 motos, 87 cotxes, 50 camions i 37 quads), va completar els 38,5 quilòmetres de la primera cronometrada en 25 minuts 41 segons, mentre que el vencedor de motos, el francès Xavier de Soultrait, ho va fer en 28,20 minuts, però va ser penalitzat amb un minut per excés de velocitat en l’enllaç posterior a la crono i va acabar desè. El francès va forçar la penalització.  Juan Pedrero és el nou líder.

  

 És evident que la primera etapa va ser de tempteig, precisament per revisar que les mecàniques estiguessin a punt per resistir la duresa que els espera en les cinc etapes a Bolívia a més de 3.500 metres.

Milers d'aficionats  Milers d'aficionats paraguaians van assistir a la primera i única etapa del Dakar que es disputa al seu territori, el 29è país que visita el maratonià ral·li

DOS GRANS ENSURTS

D’aquí l’ensurt que es va endur Al-Attiyah, sabedor que el seu Toyota (i el del català Nani Roma) és dels pocs que pot fer por a l’equip Peugeot, ple també d’autèntics dakarians campions. El qatarià va superar ahir els catalans Xavier Pons (Ford Range, segon, a 24 segons) i el mateix Roma (Toyota, a 29 segons).

  

 Va ser, efectivament, un dia de tempteig, però és digne de destacar, com passa gairebé sempre en les arrencades del Dakar, que els grans favorits en motos es van reservar. Això explica la cinquena plaça de Joan Barreda (Honda, a 30 segons de Pedrero) o la 17a, a gairebé un minut i mig, de l’actual campió, l’australià Toby Price (KTM). Sorprenent la gran especial que va fer, no només el sancionat Soultrait i la seva Yamaha, sinó també l’espanyol Juan Pedrero i el seu Sherco.

Notícies relacionades

    

Si Al-Attiyah, un dels grans favorits en cotxe, es va endur un ensurt, Barreda també es va espantar «i molt». Quan volia superar el pilot del davant: «Perquè no parava de menjar-me la pols que provocava la seva estela», va haver de travessar un immens bassal a tota velocitat «i la moto es va parar de sobte». Barreda, que ha abandonat en les dues últimes edicions per avaries, va mirar de posar-la en marxa i va trigar gairebé dos minuts a aconseguir-ho.