JORNADA DE DESCANS AL RAL·LI
El Dakar recupera forces per a la setmana decisiva
Peterhansel i Al-Attiyah lluiten pel títol en cotxes, mentre que la categoria de motos està molt més oberta

El pilot espanyol Paco Martínez avalua la crescuda d’un riu, cosa que va ser la tònica de l’etapa de dissabte. /
La segona setmana delral·li Dakar arrencarà aquest dilluns, després d'una jornada de descans dominical a San Miguel de Tucumán (Argentina), amb la competició de cotxes convertida en un duel entre el francèsStéphane Peterhansel i el qatariàNasser Al-Attiyah, mentre que la de motos està completament oberta, un fet inèdit en els últims anys.
Han passat ja vuit dies de competició. En aquest període, la caravana del Dakar ha solcat les dunes del sud del Perú, ha navegat per l'àrid desert d'Atacama i ha cavalcat per la serra del nord-oest de l'Argentina. Aquests dies han estat suficients perquè la prova de cotxes nomini els seus dos candidats a la glòria. Els elegits són Peterhansel i Al-Attiyah.
El nou Buggy
Només un gir inesperat evitaria que un d'aquests pilots s'emporti el triomf final. La superioritat sobre els seus contrincants és manifesta.Peterhansel (Mini) lidera el ral·li amb un petit avantatge de 3 minuts i 14 segons sobre el qatarià.'Monsieur Dakar', que compta en el seu palmarès amb 10 estatuetes del ral·li -sis en motos i quatre en cotxes- ha mostrat fins ara la fiabilitat d'un rellotge suís. Coneix bé el funcionament del seu Mini i és poc habitual veure'l cometre errors importants. "He sigut el pilot més constant des del principi", afirmava Peterhansel fa un parell de dies.
Enfront hi té Nasser Al-Attiyha, probablement el pilot més ràpid de tota la caravana del Dakar. Aquest any, no obstant, ha deixat de costat els riscos i l'agressivitat al volant i s'ha proposat cuidar el nouBuggy i esperar l'ocasió propícia per donar el cop que li permeti avançar Peterhansel. El nou automòbil del qatarià ha suposat una glopada d'aire fresc per a la carrera, acostumada al domini incontestable de marques oficials, comVolkswagen i últimament els Mini.
La mala sort de Sainz
Malgrat la joventut del projecte i les presses d'última hora per provar el cotxe, el Buggy transmet bones sensacions de cara al futur. Això malgrat que l'altre vehicle de l'equip que va començar el ral·li, pilotat per l'espanyolCarlos Sainz, va haver d'abandonar la carrera per problemes mecànics. El primer pal per a Sainz va arribar en la quarta etapa, quanva trencar el tub de la gasolinai va perdre tota opció de lluitar per la victòria final. Dos dies després, en la sisena etapa, va arribar l'hecatombe final. El madrilenyva trencar el motor del cotxe i va haver d'abandonar. "Carlos ha tingut mala sort", va comentar Al-Attiyah, que va recordar que els dos vehicles de l'equip són pràcticament iguals.
La resta de pilots estan a anys llum dels dos primers. El sud-africàGiniel De Villiers (Toyota), a gairebé tres quarts d'hora del líder, lluita pel tercer esglaó del podi amb el rusLeonid Novitski (Mini). També està lluny l'espanyolJoan 'Nani' Roma (Mini), setè a més d'una hora i mitja del liderat. El català va pagar molt cars alguns errors de navegació i encallar en una duna a la sisena etapa.
Despres no aprofita l'absència de Coma
Si la prova de cotxes deixa entreveure per on poden anar els trets, la de motos és una altra història. L'absència per lesió de l'espanyolMarc Coma feia pensar que el francèsCyril Despres (KTM) tenia via lliure per aconseguir el seu cinquè Dakar. Però el gal ha realitzat un ral·li molt més gris del que és habitual en ell. No ha guanyat ni una etapa i ocupa el cinquè lloc a la general a més de 24 minuts del líder, el seu compatriotaDavid Casteu (Yamaha).
Sense fer molt soroll, Casteu, un veterà del Dakar, ha aconseguit superar l'equador del ral·li al primer lloc de la classificació. A poc més de 11 minuts apareix el portuguèsRuben Faria (KTM), que és el 'motxiler' de Despres, de manera que sembla poc probable que les seves intencions siguin aconseguir la victòria final.
Tercer, a 12 minuts, treu el nas el xilèFrancisco 'Chaleco' López (KTM), un dels protagonistes de la primera setmana de carrera. Chaleco ha aconseguit tres triomfs d'etapa. Amb una KTM de fàbrica i més madur que altres anys, es nega a admetre que pot lluitar per la victòria i només vol pensar en el dia a dia.Despres, cinquè, tanca el grup de pilots que es rifaran els tres cajones del podi deSantiago de Xile.
Barreda, aposta de futur
Notícies relacionadesEn aquest grup hauria d'estar l'espanyolJoan Barreda (Husqvarna), un pilot cridat a ser un home destacat al Dakar en els pròxims anys. El valencià va viure un autèntic calvari en la cinquena etapa, entre Arequipa (Perú) i Arica (Xile). Va trencar la injecció de la moto i va haver d'arrossegar-la durant molts quilòmetres. Caldrà esperar als pròxims dies per veure com es va decantant la competició.
La majoria de competidors coincideixen que el ral·li pot decidir-se entre la 11a i la 12a etapa, al pas per la Rioja, Fiambalá i el pas a Xile per Copiapó.
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia