GIMNÀSTICA

Zou Kai, Berki i Izbasa, primers campions per aparells

El gimnasta xinès s'emporta l'or en terra i l'hongarès, en cavall amb arcs

La romanesa Izbasa s'alça amb el primer lloc al podi després de dos salts de màxima dificultat

El gimnasta xinès Kai Zou executa el seu exercici a la final de terra de gimnàstica artística masculina.

El gimnasta xinès Kai Zou executa el seu exercici a la final de terra de gimnàstica artística masculina. / ANDREW GOMBERT (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Natalia Arriaga

El xinès Zou Kai, enterra, l'hongarèsKrisztian Berki, encavall amb arcs, i la romanesaSandra Izbasa, en salt, han guanyat aquest diumenge al North Greenwich Arena les primeres finals per aparells de la gimnàstica dels Jocs Olímpics de Londres 2012. Entre els nous campions, nomésZouhavia obtingut la millor nota a la ronda de classificació, encara que ni la victòria deBerki, doble campió mundial i europeu, ni la d'Izbasa, dues vegadesor continental, poden considerar-se una sorpresa.

Enterra, Zou Kai, que ja havia guanyat l'or a Pequín 2008 i que éssubcampió mundial d'aquest aparell, ha defensat sense problemes els 6,9 punts de dificultat del seu exercici. L'altura dels seus salts li ha permès fer les sèries amb comoditat i clavar totes les diagonals excepte l'última, en què ha fet un petit pas. La seva puntuació de 15,933 ha resultat inabastable per a la resta. El flamant campió olímpic absolut, eljaponès Kohei Uchimura, també campió mundial a terra,ha obert la final amb un exercici amb dificultat de 6,7 que li ha valgut 15,800 punts. Només ha clavat totalment l'últimadiagonal i ha hagut de fer petits passos d'assentament a la resta, suficients per marcar la diferència amb el gairebé perfecte exercici deZou Kai.

Elbronzeha estat per al rusDenis Ablyazin, guanyador d'aquest mateix metall als Europeus d'aquest any, amb idèntica nota de 15,800, però perjudicat pels criteris de desempat: la seva execució ha estat de 8,700 i la d'Uchimura de 9,100. Ja fora del podi, però com a sorprenent quart classificat, ha acabat el xilè Tomas González, amb 15,366 punts en la seva primera final olímpica i els seus primers Jocs. Excepte un lleuger desplaçament lateral en la segona diagonal i un pas curt en l'última, no ha comès errors de pes i ha acabat l'exercici amb un ampli somriure que  encara s'ha fet meés gran al veure's en laquarta plaça.

Elsubcampióolímpic absolut, l'alemany Marcel Nguyen, no ha estat a la mateixa altura que en el concurs general i ha tancat la classificació dels vuit finalistes.

CAVALL AMB ARCS

Encavall amb arcs la final es presentava aquest diumenge molt oberta, després dels errors comesos pels millors a la fase de classificació. Ni xinesos, ni japonesos ni nord-americans havien aconseguit representació. Krisztian Berki, amb amplíssims molins afavorits pels seus 178 centímetres d'altura, i un ritme endimoniat, ha aconseguit 16,066 punts que semblaven haver-li assegurat l'or. Però l'hi ha posat difícil amb la seva bona actuació, d'una cadència pausada totalment oposada a la de l'hongarès, elbritànic Louis Smith, que havia estat el millor a la ronda classificatòria.

Els jutges han donat al de casa la mateixa nota, però això no li ha permès igualar Berkien la classificació perquè han prevalgut els 9,166 punts d'execució d'aquest, sobre els 9,066 de Smith. Un altre gimnastabritànic, Max Whitlock, ha guanyat la medalla de bronze, encara que a gran distància, amb 15,600 punts, gràcies a un exercici alegre i amb continus canvis de ritme.

El rusDavis Belyavski, que ha començat la seva rutina apuntant al podi, ha tingut dues fallades greus, al perdre la tensió a les cames i picar amb un peu la gropa del poltre abans de sortir, que li han relegat a la setena posició.

EN FEMENÍ

En l'únicafinal femenina disputada aquest diumenge, la de salt, Sandra Izbasa ha donat aRomaniael seu primer or en la gimnàstica delsJocs de Londres. La doble campiona europea d'aquest aparell ha acabat amb una nota mitjana de 15,191 punts, per davant de la nord-americanaMc Kayla Maroney, amb 15,083, i de larussa Maria Paseka, amb 15,050.

Notícies relacionades

Darrere la jove promesa alemanyaJanine Berger,quarta, ha acabat cinquena la seva companyaOksana Txusovitina, que s'ha acomiadat a Londres de lagimnàsticaals 37 anys, després de sis Jocs Olímpics.Maroney partia com favorita després de la bona impressió que havia deixat a la fase inicial. I ha seguit en aquest paper després del seu primer salt, que li ha valgut la nota més alta d'aquesta jornada, un 15,866 (amb un excel·lent9,666 en execució), però s'ha deixat bona part de les seves opcions de victòria en el segon, que ha acabat asseguda (14,300).

Izbasaha assegurat amb dos salts (de 6,1 i 5,8) que domina en dificultat. Ha saltat l'última i, al veure l'error de Maroney, un 15,383 i un 15 just en el segon li han servit i de sobres per endur-se la victòria. Elbronze  ha estat  per a larussa Paseka, malgrat sortir del carril d'arribada en el seu primer intent.