Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.
La guerra freda cultural i la somnolència de l'art del no-res

51172664 60
Jordi Pausas
Ara que les vacances estiuenques intercontinentals han quedat majorment modificades per la inquietant pandèmia del coronavirus, seria oportú que els mandarins adscrits a les arts contemporànies llegissin en profunditat el celebèrrim llibre de la investigadora britànica Stonor Saunders 'La CIA i la guerra freda cultural' on s'hi analitza la història apassionant d'un sistema de mecenatge clandestí que no té precedents en la història contemporània.
Entretots
Durant la guerra freda els escriptors i els artistes es van enfrontar a un gran repte. En l'esfera soviètica, s'esperava que produïssin obres que exaltessin la militància, la lluita i un optimisme sense límits. A Occident, la llibertat d'expressió era la virtut més preuada de les democràcies liberals. Però aquesta llibertat tenia un preu.
Aquest llibre documenta l'extraordinari vigor d'una campanya secreta en què alguns dels defensors més ardents de la llibertat de pensament a Occident (entre d'altres, George Orwell, Bertrand Russell, Jean-Paul Sartre i Arthur Schlesinger Jr.) van ser, ho sabessin o no, instruments del servei secret nord-americà.
En general, els ciutadans que entren en qualsevol dels museus d'art contemporani -on expressament hi són excloses les arts figuratives pròpies de la cultura europea, com ocorre en el MACBA- en contemplar els gargots, esoterismes abstractes i instal·lacions, surten espaordits amb les mans al cap o acomplexats dient-se "no he entès res". És per això què davant aquesta disjuntiva, els crítics, comissaris i directors dels museus implicats en aquest colossal cul de sac ens diuen que que ha arribat l'hora de renunciar a "entendre"per tal d'"experimentar" el que a priori no es pot entendre. Ja ho escrigué Lampedusa a 'El Gattopardo': "cal canviar-ho tot per a que tot continuï igual". I d'aquesta manera continuar pervivint relaxats en la irrellevància de la somnolència acrítica de l'art del no-res...
Participacions delslectors
Mésdebats
El debat
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura