Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.
El dret a la autodeterminació, un dels drets humans més importants

Una imatge del dia de la primera consulta sobre l’autodeterminació, a Arenys de Munt, el setembre del 2009. SERGIO LAINZ
Dionís López
Després de la reunió entre els presidents Torra i Sánchez, la vicepresidenta Calvo, a preguntes dels periodistes, ha manifestat que el dret d’autodeterminació no existeix a la Constitució Espanyola ni a cap constitució d’altres Estats i que, per tant, no hi ha res que el govern espanyol pugui dir o fer en aquest tema.
Entretots
Està clar que aquest dret no està implícitament detallat a cap constitució, però sí al Pacte Internacional de Drets Civíls i Polítics aprovat per la ONU al 1966 i ratificat posteriorment per la majoria d’estats del món. Espanya el va ratificar al 1977.
Per tant, estem parlant d’un dels drets humans universals més importants que, evidentment, queda per sobre de qualsevol constitució. És a dir, no és necessari que aquest dret estigui detallat a cap constitució, ja que és prioritari davant de qualsevol norma o llei de qualsevol Estat.
En un dels apartats d’aquest Pacte Internacional es diu que “pot haver secessió d’un poble com a grup diferenciat dins d’un Estat, quan l’exercici d’autodeterminació intern sigui impossible perquè aquest poble sigui perseguit, discriminat i no sembli existir una solució factíble”.
Sembla una mica el que ens passa aquí. Per tant, la manifestació de la vicepresidenta -per dir-ho suau- és inexàcta i pot dur a engany.
Participacions delslectors
"Los centros de educación secundaria deben prevenir y combatir la homofobia"
Unai Tojero Santa Coloma de Gramenet
Mésdebats
El debat
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- Agressió sexual El Conservatori del Liceu aparta el professor acusat de tocaments
- Fiasco Mundial
- Entre dimarts i dijous Catalunya activa per primera vegada aquest any el seu sistema d’avisos per calor extrema
- Ábalos va acudir a Aldama per arreglar un problema als baixos de casa seva
- L’avís Cerdán a Koldo: "Dic que et cuidis, mira de col·locar la família"
- Tempesta política Les 12 hores més frenètiques de Koldo
- Tempesta política Junts dona aire a Sánchez, però li exigeix «garanties» per continuar recolzant-lo
- ERC promet ser "exigent", però no demanarà eleccions