Club d’Educació i Criança d’EL PERIÓDICO

Els nens i les nenes també poden arreglar el món

  • El festival Fixing the future, que se celebra els dies 16 i 17 a Barcelona, obre la porta a l’educació i posa l’accent en la tecnologia com a eina fonamental per aprendre i ensenyar

Els nens i les nenes també poden arreglar el món

M.G

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

«L’educació és l’arma més poderosa per canviar el món», va sentenciar Mandela. Quina raó tenia. Els 16 i 17 de setembre se celebra al CCCB de Barcelona la tercera edició del festival Fixing the future (‘Arreglant el futur’), que per primera vegada inclourà com a eix temàtic l’educació. Ho farà des de l’òptica de la tecnologia, una disciplina que es coneix com a STEM (les sigles de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, en anglès). Recentment també s’ha afegit l’a d’art (STEAM) perquè la ciència sense la part humanística queda curta.  

«Sense educació no hi ha futur», adverteix Sònia Casas, directora d’Habilis, plataforma educativa d’Abacus i organitzadora del festival. El certamen és un punt de trobada per a tota la comunitat que, lluny de derrotar-se davant un futur incert, demana pas per pensar, estudiar, debatre i aplicar solucions per a un planeta amenaçat, entre altres coses, per l’emergència climàtica. Des de la moda sostenible fins a l’alimentació, l’urbanisme, la música, l’economia circular, la intel·ligència artificial o la realitat virtual. No només hi haurà xerrades i taules rodones, sinó tallers per a tota la família (inclosos infants de 6 a 12 anys), perquè l’educació va molt més enllà de les classes teòriques que s’imparteixen en una aula o a través d’una pantalla. «Quan parlem de tecnologia sembla que només parlem de tecnologia digital. Però es tracta d’aprendre amb les mans, remenar i experimentar», afegeix la responsable d’Habilis.

«Quan parlem de tecnologia sembla que només ens referim a l’àmbit digital. Però es tracta d’aprendre amb les mans, trastejar i experimentar»

Sonia Casas, directora d’Habilis

Petits inventors

¿Es pot inventar una forquilla que refreda el menjar, un patinet familiar o una bicicleta per als dies de pluja? Sí. Són experiments que formen part del projecte d’una de les estrelles del festival: Dominic Wilcox és artista, dissenyador i responsable de Little Inventors (‘Petits inventors’), una iniciativa per crear projectes ideats per nens i nenes de tot el món. «Projectes que poden fer la vida més fàcil en el futur», recorda Casas.

El festival també comptarà amb la presència de Bethany Koby, divulgadora de l’educació STEAM i una de les màximes defensores de la tecnologia com una eina d’educació. Perquè els docents siguin els primers a abraçar el món digital en lloc de malparlar-ne, la mestra Gemma Koch demostrarà la quantitat de coses que es poden ensenyar en una aula gràcies a la tecnologia. L’alimentació dels menors també estarà present en el certamen. Se n’encarregarà Bee Wilson, activista de menús infantils saludables, assignatura pendent de moltes escoles.

Les responsables del festival –dirigit per dones i en el qual més de la meitat dels ponents també són dones– insisteixen que els nens, les nenes i els adolescents no poden quedar al marge dels reptes que afronta el planeta. Citant l’optimisme de Chomsky com a via fonamental per poder emprendre accions, la directora de Fixing the future, Silvia Brandi, insisteix a no estar sempre donant missatges negatius a la infància i la joventut sobre el món que han heretat. 

L’ecoansietat –sensació de malestar, nerviosisme, tensió, por, frustració i ansietat davant els problemes ambientals i les conseqüències negatives que hi pot haver al planeta– és un problema greu entre els joves, que corren el risc –insisteix Brandi– de quedar paralitzats pel pessimisme i no fer res ni prendre iniciatives per canviar el món.

«És veritat que la humanitat està en un moment molt crític, però mai com fins ara hi ha hagut tanta gent dedicada a estudiar com enfrontar-se als reptes. Hi ha molta solucions, molt talent i molta creativitat. Hem de mirar al futur amb optimisme. El nostre festival pretén plantar llavors per al canvi», acaba dient Brandi.

«És veritat que la humanitat està en un moment molt crític, però mai com fins ara hi ha hagut tanta gent dedicada a estudiar com enfrontar-se als reptes.

Silvia Brandi, directora de Fixing the future

Notícies relacionades

Desenvolupar el pensament crític és fonamental entre els més joves. La nostra companya Valentina Raffio –redactora d’EL PERIÓDICO especialitzada en periodisme científic– oferirà un taller sobre com trobar bones fonts d’informació, distingir els fets reals de les opinions i, sobretot, detectar les ‘fake news’, una altra amenaça molt greu que pateix la humanitat.

«Volem obrir la porta del món STEAM a les famílies i que la tecnologia estigui a l’altura de la resta de les assignatures a les escoles i instituts», recorda la directora d’Habilis, que critica el fet que determinats ensenyaments no arribin als col·legis i només s’imparteixin en les activitats extraescolars. Els nens i les nenes –recorda– han d’experimentar, crear i aprendre amb les mans. És una excel·lent via per aprendre una habilitat fonamental en la vida: tolerar la frustració. Perquè, és clar, les coses no sempre surten com volem. Ni a l’aula ni en la vida. 

Club d’Educació i Criança