Pausa d’hidratació
El PSC, a la trinxera de la cultura
Els socialistes catalans organitzen una trobada amb representants del sector per demanar mobilització davant «l’amenaça»
ERC adopta Irene Montero
Montañola, el guerriller del ‘peix al cove’
Última setmana de campanya. Les enquestes pròpies que publica la premsa (el CIS menja a part) coincideixen a assenyalar que els socialistes ja van baixant la costa perquè a dalt al seu carrer s’ha acabat la festa. El PSC, que, com l’arbre talat que rebrota, encara té vida, es posa a disposició de Pedro Sánchez per liderar la contraofensiva i tria per començar el front de la cultura, on se sent més o menys fort i on pot presumir de suports llustrosos com el de Joan Manuel Serrat, cantautor a la reserva i home que, com és sabut, es porta bé amb gairebé tothom.
Serrat ocupa un seient de primera fila en la trobada que els socialistes catalans han convocat a la seva seu central amb un centenar llarg de creadors i representants de les indústries culturals del país (reproduir aquí la llista completa ocuparia molt espai i esmentar-ne només uns quants resultaria descortès amb la resta). L’acte s’obre amb l’actuació d’un duo de guitarra i contrabaix del Taller de Músics, però l’estela del seu jazz elegant queda aviat sepultada pels acords d’un ‘jingle’ electoral d’aire passat de moda en què es repeteix el cor «el camí cap a la dreta és equivocat». Es tracta de ‘No tornem enrere’, una cançó que el PSC va encarregar el 1993 a l’enyorat Josep Maria Bardagí i en la gravació de la qual hi van participar artistes com Moncho, Loles León, Carlos Segarra, Ramoncín i... Albert Boadella.
Petites coses
Que els socialistes hagin recorregut a una cançó d’una campanya de fa 30 anys diu una cosa una mica alarmant sobre el caràcter d’aquestes eleccions. Miquel Iceta, ministre de Cultura i número dos de la llista del PSC per Barcelona, ho planteja en aquests termes: «Estem en una batalla. Hi ha qui ha volgut declarar-li la guerra a la cultura, i per això és necessari que fem un esforç en defensa pròpia». Unes hores abans, i així ho recorda ell mateix, Iceta ha estat en el funeral de l’historietista Francisco Ibáñez, on ha sonat precisament una cançó de Joan Manuel Serrat, ‘Aquellas pequeñas cosas’. «La cultura és aquesta suma infinita de petites coses», diu el ministre en un rampell líric que el cantautor li agraeix amb un somriure.
Notícies relacionadesTambé la cap de llista, Meritxell Batet, recorda Ibáñez i cita una vinyeta en què apareix Mortadelo escrivint l’aforisme «La lectura perjudica seriosament la ignorància». Batet no té el ‘punch’ retòric d’Iceta per espavilar-se amb gràcia en el registre optimista, així que, com els predicadors del sud, busca guanyar-se l’auditori anunciant infern i tribulacions. «El PP està entregant la cultura sense cap pudor a l’extrema dreta i avala així la censura i la cancel·lació», assegura.
Igualment seriós es mostra en el torn final el líder del PSC, Salvador Illa, que exigeix «contundència» davant «una amenaça tan severa». A diferència d’Iceta i Batet, ell no cita Ibáñez, però no és difícil visualitzar en el seu discurs indignat un d’aquells entrepans ‘mortadelians’ amb caps de porc, ideogrames xinesos, bombes a punt d’explotar i signes d’exclamació. Cultura de la millor.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- Radiografia de la vulnerabilitat BCN va arribar al novembre al rècord de 1.784 persones dormint al carrer
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- "No vull que em cuidi la meva filla"
- Hipòtesi de la fuga Catalunya només disposa d’un gran laboratori on es treballa amb virus de pesta porcina i està situat al costat de Collserola
- Crisi sanitària El Govern sospita que el brot de pesta porcina podria haver sortit d’un laboratori
- Després de successius furts en anys anteriors Detingut un jove a Terrassa per robar el Nen Jesús del pessebre
- Negociació en marxa ERC i Comuns pressionen perquè es mantingui la rebaixa del 50% dels bitllets de transport
- Plataformes Netflix compra Warner Bros per 82.700 milions i signa l’operació més gran de la història de l’entreteniment
