El Periódico de l'Eixample

Eixample

La mobilitat sostenible

Comencen les obres perquè tot el carrer Mallorca sigui pedalable

A1-180870415.jpg

A1-180870415.jpg / JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts

Han començat les obres que convertiran Mallorca en un carrer pedalable de cap a cap. Ho és ara només parcialment, des del Clot i fins al passeig de Sant Joan. No és encara una ruta ciclista molt transitada, probablement per això, perquè a l’arribar a la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer toca desviar-se per la Diagonal o pel passeig de Sant Joan. Sens dubte, és un carril bici amb menys ús que el de Provença, el carrer immediatament paral·lel, i mira que aquest últim és de doble direcció i, per això, més estret i incòmode. Han començat, doncs, unes obres que podrien reconfigurar el trànsit amb bicicleta al cor de l’Eixample.

En l’inici dels treballs pot ser que fins i tot hagi passat una cosa inadvertida entre els que aquesta setmana han passejat per la zona. Els operaris han començat a reformar la calçada en el tram de Mallorca comprès entre els carrers de Girona i Bruc. Encara no han finalitzat els treballs d’enllosat de l’eix verd de Girona (un inesperat jaciment arqueològic va alterar el calendari previst) i no lluny d’allà prossegueixen les obres d’extensió de la xarxa del tramvia per la Diagonal. Podria semblar així que el treball començat ara és una operació menys important vinculada a l’anterior, però no és així. Mallorca, quan finalitzi aquest projecte, serà un carrer amb una nova secció: carril bus a la dreta, segons es mira en el sentit de la marxa, carril bici, al costat de la vorera esquerra, i només dos carrils centrals per a vehicles privats de motor en meitat d’aquest entrepà.

Notícies relacionades

Aquesta serà la vista a peu de carrer. A vista d’ocell, la prolongació del carril bici fins on mor Mallorca, és a dir, fins al carrer de Tarragona, la perspectiva és una altra. La reconversió de l’Eixample perquè sigui un districte menys hostil amb els ciclistes ha avançat sense pausa des de fa anys, de manera que, quan finalitzin les obres en curs, seran pedalables els set carrers paral·lels que van de Gran Via a Provença, tots dos inclosos.

Salmons al carril bici

A mitjà termini, el propòsit de l’àrea de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona és posar fi als carrils bidireccionals, perquè es consideren més problemàtics, sobretot en les interseccions. De moment, però, no hi ha data encara sobre el calendari perquè això passi en el cas de Provença. És, dins de la trama del districte, un dels més exitosos i això fa preveure que el canvi no serà fàcil. En l’argot ciclista urbà, als que circulen en sentit contrari al de la marxa se’ls coneix com els salmons, perquè neden riu amunt, i no seria estrany que durant un temps, si arriba el cas, Provença sigui una d’aquestes ‘conques fluvials maleïdes’. Perquè això passi, primer han d’acabar les obres de Mallorca i, després, els ciclistes han d’incorporar aquesta nova ruta als seus hàbits, tot i que amb un gran hàndicap: el carrer serà pedalable de cap a cap excepte per un curt parèntesi, entre Borrell i Urgell. En aquesta secció, de menys d’un centenar de metres, una vorera reurbanitzada per la presència d’una escola ocupa la part de la calçada en principi reservada per al carril bici. Com es resoldrà aquest conflicte és una incògnita encara sense solució.

Temes:

Bicicletes