El Periódico de l'Eixample

Eixample

La saturació del carrer Sepúlveda de Barcelona: un autobús cada 48 segons

Convertit en una estació de bus a l’aire lliure, el trànsit i el soroll constant enerva els veïns

La saturació del carrer Sepúlveda de Barcelona: un autobús cada 48 segons

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts

Fa tants anys que és portera, dècades, que no recorda exactament quan va començar. Isabel Esteve viu i treballa en un edifici enfustat del carrer de Sepúlveda i per coses de la feina està al corrent del dia a dia del portal, de les dues escales i pràcticament de tot el que passa al llarg de l’illa de cases. Des de fa uns quants anys, la Isabel viu una situació nova quan surt a escombrar el carrer cada dia, a l’acostar-se al final de la vorera: té por dels autobusos. Durant el dia per Sepúlveda passa, de mitjana, un autobús cada 48 segons.

La calçada és estreta i la velocitat és alta, explica la senyora Esteve: «Alguna vegada he vist com els autobusos tiraven motos aparcades a la vorera al passar ràpid». Com a portera, coneix l’opinió dels veïns, que es desfoguen amb ella: «Els que donen al carrer estan farts del soroll, és constant». La Isabel no sap que les dades recolzen la seva vivència quotidiana: en aquest carrer de l’Eixample està programat el pas d’almenys 1.244 autobusos cada dia, entre els urbans, els interurbans que circulen cap al Baix Llobregat i els aerobusos, camí de l’aeroport. Les dades, calculades per EL PERIÓDICO, s’extreuen de la programació de les línies de bus tal com consta a les pàgines oficials de TMB i Aerobús Barcelona i l’‘app’ Moovit.

L’estadística fa referència als autobusos programats, per la qual cosa si algun dia la xifra real de trànsit no arriba a l’esmentada, es deu a incidències en el servei. En total fan parada a Sepúlveda els autobusos d’11 línies urbanes, així com els autobusos privats i les llançadores cap a l’aeroport que també s’aturen en aquesta via. Sumen més de 1.200 autobusos, amb diferents cadències en els diferents trams del dia.

De mitjana al llarg de les 24 hores del dia suposen més de 50 circulacions cada hora, 1 cada 70 segons. Si només es té en compte l’horari diürn –de set del matí a nou de la nit–, la dada és encara més aclaparadora: 1.057 autobusos en 14 hores, és a dir, més de 75 cada hora, 1 cada 48 segons. La realitat és encara pitjor, constaten alguns veïns: «Hi ha serveis especials, autobusos escolars i d’altres que només transiten pel carrer sense aturar-se», remarca Isabel Esteve.

Metodologia del càlcul

Els transports a l’aeroport són els «pitjors», assegura una veïna del mateix portal, Leylin Licona, que treballa en un torn de nit: «Sento clàxons a les cinc del matí, i el soroll a tota hora». El so dels aerobusos s’afegeix a la càrrega i descàrrega dels camions, a banda dels cotxes i les motocicletes. L’estadística és contundent i les conseqüències, molestes. Josep Maria Pagès, amo d’una botiga de música al mateix carrer, entre Urgell i Comte Borrell, ho confirma: «El soroll és habitual i treballant és incòmode, però si visqués aquí m’enfilaria per les parets».

Efecte col·lateral de la ronda de Sant Antoni

Efecte col·lateral de la ronda de Sant AntoniSepúlveda sempre ha sigut un carrer amb molt trànsit però des de la pacificació d’alguns carrers pròxims, en concret de la ronda de Sant Antoni, ha hagut d’absorbir la desviació d’algunes línies d’autobusos que van del centre als afores de la ciutat. Un tema que ha tornat a sortir a la llum –i amb ell, diferents opinions– arran de l’anunci municipal aquest novembre del model definitiu de la ronda de Sant Antoni. En el nou pla, l’ajuntament defensa obrir un nou carril bus a la ronda que permeti que els autobusos baixin, i que podria descongestionar Sepúlveda. 

El projecte final s’espera per a l’abril del 2023. Fins aleshores, al llarg de les vuit parades que porten Sepúlveda en el nom continuaran circulant, parant i arrencant busos diàriament. Ho explica Isabel Esteve: «Des de les obres [de la ronda] hi ha més trànsit i es generen embussos». Ho recolza Josep Maria Pagès, que durant un temps va tenir el magatzem a la façana de davant de la botiga: «De vegades és una odissea travessar el carrer, fins i tot pels semàfors».

A poca distància, la ronda Universitat va viure una saturació molt semblant els anys previs a la pandèmia. L’acumulació de línies l’havien convertit en una estació d’autobusos encoberta i els veïns es van sublevar. El 2020 el consistori va entonar en certa manera un mea culpa i va iniciar una ampliació de voreres i la reordenació de les parades de la zona.

Renovar la flota alleuja el soroll

Notícies relacionades

Des de la seva botiga de música, Pagès té en consideració una «petita» millora que ha notat els últims temps. Amb la implementació de part de la flota d’autobusos híbrida, «el soroll ha disminuït», explica el comerciant. Tanmateix, gran part dels transports que circulen per aquestes parades encara són de motor convencional i en alguns casos ni tan sols pot substituir-los directament l’ajuntament perquè són concessions operades per empreses privades com Monbus o Moventis. 

Hi ha també veïns a qui no els molesta el trànsit o s’han acostumat bé a l’increment. «A la meva edat ja no me n’assabento», esgrimeix el Pere, jubilat, a la portera Isabel. Ella el contradiu, però entre les queixes sempre queda temps per a la diversió: «¡El dia de la cavalcada de Reis mai ens queixem que passin per aquí!».