La nova LOMLOE

El Govern vol reduir el nombre d’hores de Religió a primària i augmentar-les en Ciències o Matemàtiques

  • Diverses associacions de pares i escoles catòliques consideren «inacceptable» i «totalment partidista» la proposta

El Govern vol reduir el nombre d’hores de Religió a primària i augmentar-les en Ciències o Matemàtiques

Efe / Franco Silvi

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

El Govern pretén reduir el nombre d’hores de l’assignatura de Religió a educació primària, i augmentar les d’altres matèries com Llengua Castellana i Literatura, Matemàtiques, Coneixement del Medi o Educació Artística, segons es desprèn del projecte de reial decret pel qual s’estableix l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’educació primària, enviat aquest dijous a les comunitats autònomes, que estableix el disseny horari per a cada matèria en aquesta etapa educativa. L’anterior esborrany, enviat a les comunitats al juny, no reflectia encara la proposta horària del Govern.

Segons el document, l’assignatura de Religió –que amb la LOMLOE no comptarà amb «assignatura mirall» ni comptarà per a la nota mitjana dels alumnes– tindria 210 hores per a tota la primària (70 hores per a cada cicle), és a dir, 90 hores menys si es compara amb la LOE del 2006, aprovada pel Govern socialista de José Luis Rodríguez Zapatero. O l’equivalent a una hora a la setmana.

La comparació és respecte a aquesta llei educativa socialista i no amb la LOMCE del 2013 (la que ha derogat l’actual LOMLOE) perquè aquesta norma no recollia un repartiment d’hores per assignatura, sinó per blocs d’«assignatures troncals», i eren les comunitats autònomes, en darrer terme, les que distribuïen les hores.

No obstant, hi ha una altra diferència significativa més: la LOE fixava un 65% del currículum (el 35% restant l’establien les comunitats autònomes), però la LOMLOE en fixa un 60%. La LOE del 2006 fixava per a l’assignatura de Religió 315 hores de classe en tota l’etapa, però si en lloc del 65% del currículum, fixés el 60%, el nombre d’hores de Religió quedaria en 300 hores. Com que la proposta del Govern és de 210 hores, la diferència respecte a la LOE seria de 90 hores.

Tenint en compte aquesta comparativa i la reducció de 90 hores que patiria Religió, l’assignatura que més hores augmenta és la d’Educació Artística, que si en tenia 300 a la LOE (si el currículum fixat fos del 60%), ara en tindria 360. Mentrestant, la matèria de Coneixement del Medi seria impartida en 480 hores, en lloc de 465; Matemàtiques en tindria 545 en tota la primària, en comptes de 535; i Llengua Castellana i Literatura seria impartida durant 840 hores, 5 hores més.

La resta d’assignatures –Educació Física, Llengua Estrangera i Educació en Valors, aquesta última equivalent a la que hi va haver d’Educació per a la Ciutadania–, quedarien igual distribuïdes si la LOE tingués el mateix percentatge de currículum, és a dir, tindrien el 5% menys d’hores, que és el percentatge de diferència entre la LOMLOE i la LOE.

Aprovació per abans de Nadal

El següent pas d’aquest projecte de reial decret serà debatre’l a la Comissió General d’Educació. Juntament amb el currículum d’infantil, que ja va ser debatut en aquest òrgan tècnic en el qual estan representades les comunitats autònomes i el Ministeri, aquest projecte hauria d’anar després al Consell Escolar de l’Estat, on podria tenir alguna modificació. Una vegada treballat en aquest òrgan, aniria al Consell de Ministres, on s’aprovaria definitivament.

El calendari que maneja el Govern per a l’aprovació dels dos reials decrets és per abans de Nadal, segons fonts ministerials. La implantació dels dos currículums no arribaria fins al curs 2022-2023 vinent per als cursos senars, i per al 2023-2024 per als parells, i s’aplicaria tant a infantil com a primària.

Pares i centres catòlics, en contra

Tant les associacions de pares com escoles catòliques ja s’han manifestat al respecte. El president de la Confederació Catòlica Nacional de Pares de Família i Pares d’Alumnes (CONCAPA), Pedro Caballero, considera que aquesta proposta és «inacceptable» i «totalment partidista».

«Menys hores d’adoctrinament ideològic i polític amb Educació en Valors cívics i ètics i més llibertat de les famílies per poder triar lliurement l’assignatura de Religió que a aquest Govern sembla que li molesta que la puguem triar», ha assenyalat.

Notícies relacionades

Per la seva banda, el secretari general adjunt d’Escoles Catòliques, Luis Centeno, afirma que es tracta d’una «greu reducció» que des d’Escoles Catòliques no comparteixen i que «va en sentit contrari a l’objectiu principal de l’educació, que és el ple desenvolupament de la persona, tal com indica l’article 27.2 de la Constitució».

«És cert que les comunitats autònomes poden complementar l’horari, com en les lleis anteriors, però aquesta reducció estatal suposa una clara postura de l’actual Govern respecte a aquesta matèria», indica.