Restriccions per la Covid

Els universitaris catalans, desconcertats amb el tancament d'aules

Les universitats estableixen la docència virtual a partir de dijous davant els rebrots a Catalunya

Els estudiants es mostren preocupats davant la situació i critiquen la gestió de les classes virtuals

zentauroepp55392712 soc201014123344

zentauroepp55392712 soc201014123344 / Quique Garcia

4
Es llegeix en minuts
Andrea Santos / Oriol Lara

Les universitats catalanes ja han pres les mesures pertinents davant les recomanacions de Salut Pública per reduir al màxim la presencialitat de les classes i evitar el contacte social entre els seus alumnes. D’aquesta manera, les classes presencials passaran a ser telemàtiques a partir del dijous 15 d’octubre i per un període de 15 diesLes activitats presencials d’aquest dimecres s’efectuaran tret que el professorat hagi avisat amb temps de la seva cancel·lació. 

Els estudiants, per la seva banda, es mostren desconcertats davant els canvis constants que s’estan produint. Els rectors de les seves respectives universitats ja han enviat el comunicat amb les noves mesures que s’implantaran els pròxims dies. A molts ja els han cancel·lat les classes presencials que tenien aquesta setmana. A d’altres, encara no. Marc Morgó, estudiant de tercer d’Enginyeria de Camins de la UPC, assegura que alguns dels docents no han cancel·lat encara l’activitat presencial d’aquesta setmana. Tot apunta que dilluns vinent les classes seran virtuals. En canvi, a Clara Caralps, que estudia Humanitats a la UPF, «li han anul·lat els seminaris presencials fins a nou avís».  

Descontentaments amb el format

Les classes ‘online’ són difícils, solen ser menys extenses que les presencials i sembla que els problemes tècnics, com són problemes d’àudio i imatge, són inevitables.  La tònica general és una crítica cap a la dificultat de seguir aquestes classes.

Edith Barron, estudiant de Dret de la UPF parla d’aquesta situació: «Moltes classes aquest any estan sent gairebé ridícules, tinc professors amb mala connexió que a meitat de classe l’àudio se’ls talla i és difícil seguir-los. Amb el dineral que hem pagat per la matrícula no sé com no s’està fent res, és d’acudit la situació». 

«Amb el dineral que hem pagat per la matrícula no sé com no s’està fent res, és d’acudit la situació»

Edith Barron

Estudiant de Dret a la UPF

Professors que no s’adapten

Cal tenir en compte que aquestes noves mesures no només afecten estudiants, sinó que és una realitat que molts professors s’han vist obligats a adaptar-se forçosament al nou estil de classes. Xavier Cucurella, estudiant de Turisme de la UdG, comenta la diferència en l’actitud dels esmentats professors: «Es nota la desgana dels professors a l’hora d’adaptar-se a la nova manera de fer classes. És a dir, no tenen gaire en compte la participació de les classes ‘online’».

«Es nota la desgana dels professors a l’hora d’adaptar-se a la nova manera de fer classes»

Xavier Cucurella

Estudiant de Turisme a la UdG

Pocs professors semblen saber utilitzar aquests recursos ‘online’ que des de les universitats han posat al seu abast, per a d’altres fins i tot admeten no saber utilitzar algunes de les plataformes de videoxat. María Rodríguez, estudiant de Filologia Hispànica en la Universitat de Barcelona (UB) comenta aquest problema. «A la meva carrera molts dels meus professors són bastant grans i vulguis que no, es nota que els costa, al final és un problema tant per a ells com per a nosaltres. Crec que des de la universitat s’haurien d’assegurar d’ensenyar a professors a utilitzar aquestes plataformes correctament», indica. 

Últim dia presencial a les aules de les universitats catalanes / ELISENDA PONS

El pis d’estudiants, un drama

Molts universitaris que resideixen fora de Barcelona es troben en la disjuntiva d’haver de pagar un pis per fer la majoria de les classes telemàtiques. Maria Puig, estudiant del grau de Comunicació i Indústries Culturals, comenta que fins a la setmana abans de començar el curs, la UB no els va comunicar com es farien les classes i es mostra contundent: «¿Com puc llogar un pis si fins a la setmana abans de començar no sé com funcionarà el curs?». La desorganització de les classes suposa, segons Aitana Santos, una estudiant d’Odontologia de la mateixa universitat, que de vegades tingui classes presencials una vegada a la setmana i altres vegades cada dia. No obstant, totes dues entenen la incertesa i l’excepcionalitat d’aquesta situació. 

«¿Com puc llogar un pis si fins a la setmana abans de començar no sé com funcionarà el curs?»

Maria Puig

Estudiant de Comunicació i Indústries Culturals de la UB

La modificació dels horaris i la semipresencialitat de les activitats docents han originat situacions incongruents. Els estudiants es troben que el mateix dia han d’assistir a una activitat presencial i després a una d’‘online’, amb el retard que suposa el desplaçament. A més, els viatges que fan aquests universitaris solen ser en transport públic. Així doncs, la mesura presa per les universitats també busca evitar que s’efectuïn aquests desplaçaments i, al seu torn, que els estudiants puguin arribar a temps a les classes telemàtiques. 

Notícies relacionades

El Govern s’ha compromès a finançar amb 20 milions d’euros l’adaptació de la docència virtual per pal·liar la situació en la qual tant estudiants com professors es troben a causa de la pandèmia. Al juny les universitats junt amb el Govern van pactar els nous models de docència híbrids que avui s’implementen, tot i que de moment continuen sent ineficaços davant la situació actual.

Per la seva banda, el Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT) ha emès un comunicat en el qual considera que la decisió de reduir les classes presencials afecta directament la qualitat docent, que ja s’havia reduït notablement a causa de la pandèmia. A més, demana accions immediates per mitigar la fractura digital i insta les autoritats a trobar solucions perquè no es repeteixi aquesta situació.