ESCOLES TANCADES PER CORONAVIRUS

A les 9, mates; a les 10, llengua; a les 11, anglès... però des de casa

El professor 'youtuber' David Calle recomana simular a casa el ritme lectiu del centre escolar des del primer dia sense 'escola'

Segons la seva opinió, el curs acadèmic no se'n veurà afectat. «Ara molts s'estan adonant que es pot aprendre a casa», diu

david-calle tu-salon youtuber-elperiodico / periodico

2
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Res de distreure’s, ni d’estudiar quan vingui de gust ni de bon tros pensar que aquests són dies de vacances. La clau per seguir el curs a casa mentre els centres educatius estiguin tancats i que el curs escolar no se’n ressenti consisteix a respectar al domicili, en la mesura possible, el mateix horari de classe. A les 9, matemàtiques; a les 10, llengua; a les 11, anglès... I així amb la resta del dia. Les escoles i instituts estan buits a la major part del país, però el curs continua.

La recomanació la fa la veu de l’experiència. David Calle (Coslada, Madrid, 1972) fa nou anys que imparteix lliçons ‘online’ a través del seu canal de Youtube –Unicoos, 1,3 milions de subscriptors, un dels portals educatius més seguits del país– i està convençut que el contratemps causat per l’epidèmia del coronavirus no ha d’arruïnar l’any acadèmic, sempre que els alumnes respectin certes normes.

La principal consisteix a emular a casa el ritme lectiu del centre educatiu. «Han d’imaginar que segueixen a l’institut o a l’escola. Cada dia s’han de llevar a la mateixa hora per anar a classe, tot i que siguin a casa. S’han de fer un cronograma igual que a classe. Les assignatures han de seguir el mateix ritme, dedicant-los el mateix temps, i a la mateixa hora» diu.

Eines ‘online’

La temptació de pensar que aquestes setmanes són dies de festa és gran, però cal plantar-li cara si es volen evitar danys majors, sobretot en els nivells més elevats de secundària i molt especialment a batxillerat. «Res d’anar-se’n a fer un volt o posar-se a veure una sèrie. S’ha d’intentar ser el més constant possible.  L’única diferència és que ara no han d’arreglar-se i poden anar a classe en pijama des de casa», afirma el ‘profe youtuber’.

Molts dels centres educatius afectats pel tancament han començat a utilitzar diferents eines ‘online’ per mantenir els docents en contacte amb els seus alumnes de manera virtual, sobretot a secundària i batxillerat. Uns utilitzen plataformes digitals per indicar-los les lliçons que han de llegir. D’altres recorren al correu electrònic per enviar-los deures i, posteriorment, fer-los arribar els resultats dels exercicis i que puguin confirmar si els han fet bé.

Però també hi ha els continguts virtuals que circulen per la xarxa, que en una situació de tancament escolar sobrevingut com l’actual, poden cobrir les carències que causa la falta d’un educador per consultar a l’aula. «A internet hi ha infinitat de vídeos, lliçons ‘online’, pàgines web, exercicis resolts, exàmens corregits pas a pas...», diu Calle, autor d’un voluminós cabal de continguts educatius digitals per a estudiants des de primària fins a la universitat.

El professor és insubstituïble

Notícies relacionades

David Calle no és només professor virtual. També fa classes presencials en la seva acadèmia, on diàriament entra en contacte directe amb els seus alumnes. Coneixedor de les dues maneres d’ensenyar, està tan convençut de com de fàcilment es complementen totes dues com del prejudici nul que pot causar el tancament escolar als estudiants si aquests es prenen seriosament aquesta experiència. «La figura del professor és insubstituïble i els nois i les noies els trobaran a faltar, però això no impedeix que es pugui seguir la formació des de casa. Ara molts s’estaran adonant que es pot aprendre a casa», afirma.

La clau, segons la seva opinió, és ser disciplinats a partir del primer dia: «S’ha de marcar un ritme des del principi. Si no ho fan, després els costarà enganxar-lo. Res de «ja començaré dilluns o dimecres», res d’ajornar-ho. S’han de posar les piles des del principi», diu.