XACRA EN L'EDUCACIÓ

L'"infern quotidià" del 'bullying'

Un estudi revela que el 9% dels alumnes de secundària són víctimes d'assetjament escolar a internet

zentauroepp47984706 pla general de la concentraci  de delegats sindicals davant 190502183736

zentauroepp47984706 pla general de la concentraci de delegats sindicals davant 190502183736 / Elisenda Rosanas

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Isabel Celaá ho ha definit aquest dijous com un "infern quotidià" per als que ho pateixen. Però la ministra d’Educació i Formació Professional segurament es queda curta al qualificar el que suposa el 'bullying' per als xavals que el pateixen diàriament. Perquè més que quotidià –paraula que li dona un toc planer a la cosa–, es tracta d’un mal constant i tempestuós que pot portar conseqüències tràgiques. El telèfon del Govern dedicat a l’assetjament escolar ha detectat en un any 5.557 possibles casos de menors que estan sent violentats físicament, verbalment o psicològicament. Aquests són els coneguts; n’hi ha molts més. 

Notícies relacionades

Segons xifres de l’Unicef, a cada aula amb alumnes d’entre 12 i 16 anys hi ha almenys dos nois o noies que són víctimes de 'bullying'. Segons un estudi realitzat per aquesta agència de les Nacions Unides, el 6,9% dels xavals d’aquesta edat afirmen haver sigut víctimes de ciberassetjament en els dos últims mesos i el 3,3% admet haver participat com a ciberagressor. L’últim estudi sobre victimització, realitzat per la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC), adverteix que el 9% d’alumnes de l’ESO pateixen assetjament a través de mitjans digitals i que el 3% són abusadors habituals. Segons aquesta investigació, existeix una clara relació entre les hores que passen connectats i la possibilitat que es converteixin en assetjadors. "A partir de les quatre hores d’ús de les noves tecnologies, el risc es quadruplica", sentencia el treball. 

Un altre punt de vista

Ferran Barri, president de l’associació Stop Bullying (constituïda el 2004) i membre del sindicat de funcionaris CSIF, aprofitant que aquest dijous és el Dia Internacional Contra l’Assetjament Escolar, ha citat la premsa per donar una visió més àmplia d’aquest fenomen, també des del prisma dels educadors. Ha explicat que el 63% dels docents que s’han posat en contacte amb el sindicat (154) han reportat "problemes de violència cap al professorat i problemes greus de disciplina". De tots ells, el 64% exerceixen a l’ESO i el 29% ho fan a infantil i primària. El 7% restant arriba des de la universitat. Barri ha compartit el cas d’una professora de secundària de 60 anys que va patir durant quatre anys destrosses a casa seva en forma de vidres trencats a les finestres. Tenia clar que es tractava d’uns alumnes de l’escola, però mai va poder provar-ho. O el d’una jove professora interina que patia les burles dels xavals i no s’atrevia a denunciar-ho a la direcció, perquè, al no tenir plaça fixa, tenia por que no la recomanessin per a l’any següent. "Això és una doble vulnerabilitat, la de l’assetjament per part dels alumnes i el temor a anar-se’n a l’atur si es queixa", ha afirmat. Barri ha reclamat que la formació a professors per combatre el 'bullying' no sigui optativa. "No disposen de les eines pedagògiques per combatre'l. L’Administració està fallant davant una cosa que fa patir prop d’un milió de nois i noies a tot Espanya", s’ha queixat.

Tancada en el Departament d’Educació

Unes quinze persones vinculades a diferents sindicats s’han tancat aquest dijous al migdia a la seu del Departament d’Educació per forçar l’aplicació de les seves demandes, després que la reunió que han mantingut amb la conselleria hagi resultat "infructífera" per als sindicats. CCOO, USTEC-StEs (IAC), I-CSC, ASPEC-SPS, CGT i UGT, que han convocat una vaga per al 16 de maig a educació primària i secundària per recuperar les condicions laborals anteriors al 2010, s’havien reunit amb representants del Govern per dialogar respecte a les reclamacions de la vaga. La principal reclamació del personal docent és una reducció horària d’una hora lectiva per al curs escolar 2019-2020, que suposaria un cost de 154 milions d’euros anuals, segons ha explicat Educació en un comunicat. La coordinadora d’educació pública no universitària de la Federació d’Educació de CCOO, Marta Tejedor, ha declarat a Efe que l’argument del departament quant a la falta de pressupost "és una excusa" que estan "cansats d’escoltar", perquè "acumulen sis anys de creixement econòmic".