Després de 14 mesos al capdavant de la companyia
Ángel Escribano dimitirà aquesta tarda com a president d’Indra
En un consell d’administració extraordinari convocat per a les 17.00 hores
Ángel Escribano deixarà aquesta tarda la presidència executiva d’Indra en un consell d’administració extraordinari convocat per a les 17 hores d’aquesta tarda, posant així fi a la polèmica mantinguda en les últimes setmanes amb la Moncloa, segons ha pogut confirmar aquest diari de fonts pròximes al directiu. El Govern, a través de la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), principal accionista de la companyia amb un 28% del capital, havia intentat forçar-ne la sortida després que l’operació de fusió amb la seva companyia familiar, Escribano Mechanical & Engineering (EM&E), no tirés endavant.
Fonts del Govern traslladen que "es tracta d’una companyia cotitzada. Les decisions s’han de prendre als òrgans de govern i comunicar-se al mercat per les vies que corresponen. No escau fer una valoració sobre aquesta informació". Altres fonts assenyalen que la remodelació del Govern la setmana passada, amb la sortida de la vicepresidenta i ministra d’Hisenda María Jesús Montero, va impedir el pla de la Moncloa per rellevar Ángel Escribano en l’anterior consell d’administració del 25 de març.
El directiu ha convocat una reunió extraordinària del consell d’administració de la tecnològica i empresa de defensa espanyola per presentar la seva dimissió com a president de la cotitzada.
Indra queia al voltant d’un 6% a la Borsa davant la notícia de la previsible dimissió d’Ángel Escribano com a president de la companyia la tarda d’aquest dimecres. En concret, cap a les 14.15 hores, els títols de l’empresa de tecnologia i defensa marcaven una baixada del 6,44% fins als 44,20 euros.
Abans que transcendís la notícia, els títols d’Indra es revaloraven fins a un 4,87% des del tancament de dimarts, arribant a marcar un màxim intradia de 49,540 euros. Posteriorment, canviaven de signe, sent el valor que més perdia de tot l’Ibex 35, que viu una jornada alcista, amb alces superiors al 3% a l’índex i amb tots els valors en positiu, excepte Indra i Repsol.
Enlairat i defenestrat per la Moncloa
Escribano, que va assumir la presidència executiva d’Indra a finals de gener de l’any passat, fa així un pas al costat enmig d’una disputa oberta amb la Moncloa, representada per Manuel de la Rocha, director de l’Oficina d’Afers Econòmics i G20 del Gabinet de la Presidència del Govern, i per Belén Gualda, presidenta de la SEPI.
El conflicte es va intensificar pel conflicte d’interès derivat de l’operació per la qual Indra va estudiar la compra d’Escribano Mechanical & Engineering (EM&E), atès que Ángel Escribano compagina la presidència d’Indra amb la propietat, juntament amb el seu germà Javier, d’EM&E i d’un 14,3% del capital d’Indra, cosa que els converteix en els segons màxims accionistes de la cotitzada per davant de la industrial basca Sapa (7,94%) i del fons Amber Capital, que dirigeix l’inversor francès i president de Prisa Joseph Oughourlian (5%). Davant l’insalvable conflicte d’interès que va portar la SEPI a enviar un comunicat davant la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) en què es demanava de manera velada la sortida de l’empresari madrileny per garantir la continuïtat de l’operació, des d’EM&E es va optar per rebutjar la integració de totes dues companyies.
Indra va intentar salvaguardar l’operació amb la creació l’estiu passat d’una comissió formada per tres vocals independents amb l’objectiu de pilotar el procés abans de portar-lo al consell d’administració i, a més, va contractar despatxos de prestigi com Garrigues, mentre que EM&E es va assessorar amb el bufet Linklaters, que lidera a Espanya l’expresident de la CNMV, Sebastián Albella. La tecnològica buscava amb aquests moviments evitar possibles demandes d’accionistes minoritaris o crítiques públiques com l’expressada per la Fundació 'Hay Derecho'. Fins i tot, els germans Escribano no eren presents en les discussions per salvaguardar una aparença d’imparcialitat.
Fonts empresarials qualifiquen de "guerra psicològica" la pressió exercida sobre la direcció de la companyia a través de "filtracions i rumors falsos a la premsa". "Qui ha quedat malament? Qui ha quedat retratat? Un Govern no comunica, executa", assenyalen a EL PERIÓDICO.
Notícies relacionadesEl directiu madrileny va arribar al lloc de comandament d’Indra ungit pel mateix De la Rocha amb l’objectiu de convertir Indra en un "campió nacional" de la defensa després que la SEPI promocionés l’anterior president de la tecnològica, Marc Murtra, fins a Telefónica i després de la defenestració del fins aquell moment màxim responsable de l’operadora de telefonia José María Álvarez-Pallete amb el vistiplau dels fons i la resta d’accionistes com Saudi Telecom, CriteriaCaixa o BBVA.
La tensió generada en els últims dies entre els dos principals accionistes d’Indra i la pèrdua de confiança del Govern en Escribano ha resultat determinant per forçar un canvi de lideratge en una de les empreses estratègiques del panorama industrial espanyol. El relleu obre una nova etapa a Indra, marcada per la necessitat de redefinir equilibris interns i encarrilar la governança en un moment especialment sensible per al negoci de defensa, amb la guerra d’Ucraïna encara activa i el conflicte a l'Orient Mitjà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ajuntament Esquerra demana vetar les pantalles gegants del Mundial a Barcelona després dels insults racistes a Cornellà
- Operació immobiliària Barcelona rebrà 5,11 milions de l’amo de la vella central de Telefónica per reformar el teatre Capitol
- Protocol complex Els conflictes sindicals endarrereixen la reobertura de l’R4 de Rodalies a Gelida
- Plantes Barcelona s’omplirà de color les pròximes setmanes: on florirà l’arbre de l’amor aquesta primavera
- Inquietud en el sector Catalunya estrena la pujada de la taxa turística en plena Setmana Santa
