Presentació de resultats

La DO Cava tanca el 2025 amb un retrocés de facturació a causa de l'escassetat de producte deguda a la sequera

La denominació d'origen va registrar una caiguda de vendes del 18,8% en termes de volum i del 10% pel que fa al valor

La DO Cava tanca el 2025 amb un retrocés de facturació a causa de l'escassetat de producte deguda a la sequera

ELENA FERNANDEZ / Europa Press

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Condicionats per la sequera, que va provocar una escassetat de producte, els cellerers de la denominació d'origen (DO) Cava van tancar l'exercici de 2025 amb una caiguda de vendes del 18,8% en termes de volum i del 10% pel que fa al valor, ha explicat aquest dijous el president del consell regulador de l'organisme, Javier Pagés, en una compareixença que s'ha produït quan falten menys de tres mesos perquè deixi el càrrec.

"La bona notícia és que, malgrat aquest retrocés, el mercat s'ha ajustat, de manera que el que s'ha deixat de vendre ha estat el producte de menor valor, mentre que els caves més 'prèmium', els de guarda superior, sí que han experimentat una bona evolució", ha assenyalat Pagés, que ha recordat que el que ha penalitzat és que les veremes de 2023 i 2024 van ser molt baixes, "vam passar dels 277 milions de quilos de raïm de 2022 a tot just 219 milions de quilos", ha puntualitzat. "Afortunadament, l'última collita, la de 2025, ha registrat una recuperació i això aviat es notarà", ha dit.

A la manca de disponibilitat de producte s'hi suma, ha admès el president de la DO, "un consumidor en transformació", cosa que s'ha notat, per exemple, en la caiguda de vendes que es va viure l'any passat a Alemanya, on es van vendre 24,4 milions d'ampolles menys que l'any anterior. A diferència del vi, el cava, ha assegurat el responsable de la denominació d'origen, resisteix millor perquè és un producte que el consumidor vincula a la celebració i als moments d'oci i relaxació.

Per mercats, les vendes internacionals es van endur un volum de 113,8 milions d'ampolles, cosa que va suposar un descens del 18,7% respecte de 2024, mentre que al mercat nacional es van destinar 76,1 milions d'ampolles, un 2,5% menys. "Continuem presents en 130 països, que es mantenen estables des de fa anys, tot i que és cert que, igual que li ha passat al vi, també el cava ha tingut menys presència als Estats Units, amb una disminució del 18%", ha indicat Pagés, que ha reconegut que en aquest últim cas també hi ha hagut una afectació a causa dels aranzels.

L'"alemanització" de Freixenet

Notícies relacionades

Sobre l'adquisició del 100% del capital de Freixenet per part de l'alemanya Henkell, el president de la DO s'ha mostrat convençut que "no canvia, sinó que refrenda la situació d'estabilitat del que ha estat aquesta empresa els últims 8 anys", des que la companyia alemanya va adquirir el 55% de les accions de l'empresa de Sant Sadurní d'Anoia. "Dins del cava hi ha una gran diversitat -ha insistit Pagés-, de manera que** la denominació d'origen reuneix molts models de negoci: grups familiars petits, gent jove nova amb mirades diferents i models diferents i empreses importants amb una gran distribució mundial... I això enriqueix el món del cava".

Tot i que no ha volgut entrar a valorar l'operació, el directiu de la DO ha indicat que confia que la nova direcció de la companyia, ja sense presència de les famílies fundadores, continuï amb la seva producció habitual de cava, "tot i que és cert que ells fan una aposta forta per altres productes, com el prosecco".