El Govern apressa la Fiscalia perquè indagui possibles delictes d’Uber

Treball ultima una sanció multimilionària a la multinacional nord-americana per presumptament contractar els seus ‘riders’ com a falsos autònoms i evadir diners a la Seguretat Social

El Govern apressa la Fiscalia perquè indagui possibles delictes d’Uber
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Generalitat de Catalunya apressa la Fiscalia perquè investigui si Uber està cometent un delicte contra els seus repartidors. El Ministeri de Treball està ponderant instar la Fiscalia perquè activin la via penal si la multinacional d’origen nord-americà no deixa de repartir amb missatgers autònoms, tal com va avançar EL PERIÓDICO. I l’administració catalana considera que la denúncia ha de ser com més immediata millor.

"És imprescindible que el Ministeri de Treball actuï per revertir la situació actual amb què està operant Uber", afirma el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, en conversa amb aquest mitjà. Per la Generalitat és prioritari que hi hagi moviments en el sector de les plataformes digitals, per obligar la multinacional a operar amb el mateix model que la seva principal competència, l’empresa d’origen català Glovo. Uber, a preguntes d’aquest mitjà, ha declinat fer declaracions al respecte.

La multinacional d’origen nord-americà opera actualment amb un model mixt, format per repartidors subcontractats i repartidors donats d’alta com a autònoms. O falsos autònoms, segons el criteri majoritari sota el qual s’han anat pronunciant els tribunals. Fins a la data, segons dades que ha pogut recopilar EL PERIÓDICO partint de les actes d’Inspecció recorregudes per Uber als tribunals, la corporació ha sigut sancionada fins al mes d’octubre d’aquest any amb almenys 23,2 milions d’euros, entre les quotes impagades a la Seguretat Social i infraccions. Si bé finalment Uber no pagarà la gran majoria d’aquestes infraccions per decisió de l’Audiència Nacional.

I tant Treball com la Generalitat són de l’opinió que el model laboral d’autònoms incorre en un delicte penal. Concretament, el contemplat en l’article 311 del Codi Penal, que diu: "Els que imposin condicions il·legals als seus treballadors contractant-los amb fórmules alienes al contracte de treball, o que les mantinguin en contra d’un requeriment o una sanció administrativa".

Tots amb les mateixes regles

El conseller explica que el seu departament, així com altres esferes del Govern, fa temps que mantenen converses tant amb el ministeri liderat per Yolanda Díaz com amb altres ministeris per obligar Uber que "també s’adapti al model laboral requerit, tal com han fet les altres plataformes", segons explica. La referència, indirecta, és a Glovo, que a mitjans d’aquest any va començar a contractar directament els seus riders, una dècada després de la seva fundació, després de centenars de milions d’euros en sancions i amb una investigació per delictes penals al seu conseller delegat, Óscar Pierre, en curs.

Uber és la segona companyia més important del sector del delivery a Espanya. Glovo és la primera, amb una quota del mercat espanyol del 53,8%, davant el 14,5% de Just Eat i un 28,5% d’Uber Eats, segons la informació aportada en un recent judici entre les dues primeres companyies.

La Generalitat tanca files amb Glovo en aquesta nova etapa. Una empresa fundada i amb seu a Catalunya, si bé de propietat alemanya, després que l’adquirís Delivery Hero. El president de la Generalitat, Salvador Illa, va escenificar el seu suport a la companyia, una vegada aquesta va acceptar plegar-se a les directrius que li enviava l’autoritat laboral, amb una foto amb Pierre i els sindicats durant el desè aniversari de la companyia.

Inspecció laboral en curs

El missatge en què coincideixen tant el Ministeri de Treball com la Generalitat és que tots han de jugar amb les mateixes regles, i si la llei dicta que els repartidors han de ser assalariats i no autònoms, totes les plataformes digitals de repartiment han de contractar o subcontractar els seus repartidors.

Notícies relacionades

Fa mesos que els agents d’Inspecció de Treball realitzen una macroinvestigació sobre les flotes d’Uber, i requereixen informació tant a l’empresa com als missatgers, amb l’objectiu d’acabar imposant una sanció multimilionària a l’empresa si poden acreditar que els seus autònoms operen com a falsos autònoms. En el marc d’aquesta investigació estan implicats més de 10.000 missatgers a tot Espanya i els agents de l’autoritat laboral tenen indicis de contractació de persones migrants sense permís de treball en vigor. La competència és del Ministeri i preveuen tenir la resolució llesta al gener. Fins aleshores no tenen contemplat activar, si ho acaben fent, la via penal.

"Des del primer dia, el Departament ha col·laborat en el procediment d’Inspecció de Treball", insisteix Sàmper. La seu d’Uber a Barcelona ha sigut un dels focus de la investigació de la inspecció. Personal de la unitat especialitzada que s’encarrega d’aquesta investigació es va desplaçar fa uns mesos a la capital catalana i va requisar documentació a la seu de la multinacional.