Barcelona, protagonista

WindowSight, la ‘start-up’ que busca ser l’Spotify de l’art visual

L’empresa de Terrassa ha creat una plataforma de ‘streaming’ artística que acaba de fer el salt al mercat nord-americà gràcies a una aliança amb LG que li dona accés a cent milions de televisors.

WindowSight, la ‘start-up’ que busca ser l’Spotify de l’art visual
2
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Fa dècades, una nau a Terrassa acollia una fàbrica tèxtil, com tantes altres en aquesta ciutat vallesana. Avui, aquest espai acull una start-up de la mateixa família liderada per dos germans i el seu pare, que somien convertir qualsevol televisió en una finestra a l’art. "¿Per què tenir una tele apagada en negre quan es pot convertir en una obra d’art?", es van preguntar Pol Rosset i el seu germà fa cinc anys. Naixia així WindowSight: "Una finestra al món" des de la sala d’estar.

La seva proposta és crear una plataforma de streaming d’art visual amb el mateix accés i naturalitat amb què utilitzem Spotify o Netflix. De fet, al setembre WindowSight va fer un gran pas a l’expandir-se al mercat nord-americà de la mà d’LG Electronics, integrant un botó exclusiu als seus comandaments a distància que donarà accés a la seva plataforma des de 100 milions de televisors. En el dia d’avui, el projecte disposa de 15.000 obres d’art de més de 250 artistes de renom, i permet als artistes monetitzar les seves obres.

La clau, diuen, està a canviar la mirada: no veure la televisió com un electrodomèstic, sinó com un suport artístic. "Un art canviant, dinàmic, cuidat", explica Rosset, enginyer mecànic de formació i emprenedor "per naturalesa", com es defineix. "Volem que les persones s’acostumin a tenir art a casa, com ho estan a escoltar música. I que això serveixi també per fomentar les visites reals a museus".

Rosset ho compara amb el futbol: "La gent el veu a casa, però li agrada tant que després paga per anar l’estadi. El mateix amb l’art: si t’enamores d’una obra que tens a casa, voldràs veure-la en directe. Però per enamorar-te’n, l’has de veure". Per fer-ho possible, WindowSight ha teixit una xarxa de col·laboració amb artistes visuals de tot el món: fotògrafs, il·lustradors, pintors. Actualment, compten amb una borsa de més d’un centenar de creadors, dels quals 40 col·laboren amb National Geographic.

Més del 90% dels seus artistes provenen de l’àmbit internacional. "Ens fa més cas un fotògraf de Massachusetts que un de Terrassa", lamenta Rosset. "No és que no hi hagi talent local, sinó que de vegades no se’ns pren seriosament. En canvi, fora, quan expliquem el projecte, s’emocionen".

Col·laboració amb artistes

WindowSight proposa a través d’una aplicació mòbil un model de subscripció amb tres versions: gratuïta, bàsica i prèmium (5,99 € i 11,99 € al mes), i actualment compta amb 100.000 usuaris registrats. No obstant, el gran salt arribarà amb el desplegament a Amèrica del Nord. "Estem treballant intensament en la infraestructura tecnològica perquè suporti aquest volum. Tot l’equip està centrat en això", diu Rosset, que compta amb un equip de deu persones.

Notícies relacionades

A més, alguns artistes s’han convertit en inversors. "Hem generat relacions pròximes amb alguns d’ells. De fet, aquest any vam ser convidats a la trobada anual de National Geographic, on vam conèixer més de 150 fotògrafs", relata Rosset. Senten una connexió especial amb els que es dediquen al fotoperiodisme. "No busquen vendre una obra per 50.000 euros, volen que el seu missatge arribi".

I aquí rau un altre dels pilars de WindowSight: la retribució als artistes. "No som només una galeria digital. Ens assemblem a Spotify perquè hi ha creadors darrere, usuaris, i una lògica de retribució per visualitzacions. Però no repliquem el seu model: busquem una compensació més justa".

Temes:

Netflix