Aena licitarà "els pròxims dies"el pla per a l’ampliació del Prat
Lucena es declara "optimista" davant els terminis de la prolongació de la pista i la construcció de la nova terminal de l’aeroport barceloní
ERC i Comuns refusen el projecte, però no és una «línia vermella» perquè col·laborin amb el Govern
El president d’Aena, Maurici Lucena, va anunciar ahir a Barcelona que "els pròxims dies" es licitarà la redacció del nou pla director de l’aeroport del Prat que n’ha de permetre l’ampliació, pactada amb el Govern al juny. "Soc optimista; ara veig el projecte llançat", va proclamar. Tindrà un pressupost de 4,45 milions d’euros, dels quals 3 es destinaran a les "modificacions ambientals" necessàries per encaixar el projecte al costat de la Ricarda, que forma part de la Xarxa Natura 2000. La resta són per a la part aeronàutica. Aquesta mena de documents sol costar mig milió d’euros, però la complexitat de la infraestructura barcelonina, sumada a l’equilibri imprescindible perquè la Comissió Europea avali ambientalment la prolongació de la pista mar a 500 metres, l’encareix.
Es trigarà uns cinc anys a elaborar-lo, tot i que Lucena manté que podria estar en quatre. L’objectiu és que l’aeroport estigui ampliat entre el 2033 i el 2034. Aquest és el calendari que ja es va pactar fa cinc mesos amb la Generalitat, que mentrestant ha designat una consultora, experta en ampliació d’infraestructures, per acompanyar-los en les gestions a Brussel·les.
Lucena, que participava en un esmorzar dels Matins ESADE, no es va mossegar la llengua i va qualificar com a "debat de cunyats" tot el que s’ha arribat a dir sobre el projecte de prolongació de la pista, i d’"enorme quantitat de bestieses, perquè el debat s’ha futbolitzat". "Quan un sap de què va, i l’ampliació té a veure amb l’enginyeria, fa vergonya sentir certes coses", va afegir.
Més enllà de saldar comptes amb els contraris al projecte, el conseller delegat de la companyia (el 51% de la qual pertany a l’Estat i la resta a accionistes), va remarcar les bondats d’un aeroport potent per a l’economia d’un territori i va facilitar les dades del 2024, quan el Prat va produir 331.500 llocs de treball (entre directes, indirectes, induïts i catalítics, que són la reverberació de l’activitat dels efectes directes i induïts). Aquesta xifra és vuit vegades més que els llocs de treball directes que crea, que són 40.500. A més, va afegir, la infraestructura va comportar un creixement del 5,1% del PIB a Barcelona.
Lucena també va aprofitar la trobada per remarcar la bona marxa dels aeroports que gestiona la seva companyia –"Movem un milió de persones al dia al món", va treure pit–, per reiterar que aquest any se superarà de nou el rècord històric, amb més de 58 milions de passatgers.
Lucena es va mostrar contrari a variar la gestió del Prat, com reclama ERC. "Si una cosa funciona, com diu el refrany, més val no canviar-la", va dir en relació amb introduir nous actors en la governança de la infraestructura. "Hi pot haver espai per a una més bona coordinació dels aeroports si es respecta l’estructura híbrida del 51% Estat i resta privada", va avisar.
Rebuig polític
Poc després, ERC i els Comuns van carregar contra aquest anunci. El portaveu dels Comuns, David Cid, va assegurar que el projecte és un "deliri", mentre que la seva homòloga republicana, Ester Capella, va tornar a reclamar una governança catalana de l’aeròdrom i va rebutjar "allargar pistes amb més metres cúbics de formigó".
Ni un partit ni l’altre, però, van voler marcar el projecte com una "línia vermella" per continuar pactant amb el Govern, com els va demanar el diputat de la CUP Dani Cornellà, que també va acusar el PSC de "flirtejar amb el negacionisme climàtic". "De tant posar línies vermelles quedes atrapat sense poder fer res", va respondre Capella a Cornellà, mentre Cid va acusar els cupaires de ser dels qui "posarien una línia vermella sobre tot" .
Tot i així, el portaveu dels Comuns s’ha mostrat convençut que l’ampliació no tirarà endavant i ha avisat que no renunciaran al seu poder aritmètic arribat el cas, informa Carlota Camps.
- Estratègia 2025-2050 Catalunya dissenya la seva xarxa ferroviària del futur: tres noves estacions AVE, empresa pública de trens i dos grans eixos que reordenen el mapa
- Dades de l'INE El 47% dels residents a Catalunya d'entre 25 i 39 anys són nascuts a l'estranger
- "Tenim carreteres del segle passat"
- FUTBOL (SELECCIÓ) Espanya desconvoca Lamine i acusa el Barça d’ocultar informació de la seva lesió
- Noves tecnologies La IA ja sacseja les oficines i destrueix en dos anys gairebé 3.000 llocs de treball a Barcelona
- Infraestructures clau a Catalunya El Govern preveu tres noves estacions d’AVE i dues grans línies de tren interiors
- Cita tecnològica El Talent Arena portarà l’inventor de la web a Barcelona
- Vivenda Junts i el PNB obstaculitzen la llei d’ERC contra l’especulació immobiliària
- El debat energètic El Congrés votarà demà la pròrroga de les nuclears pendent de Junts
- Consum El CEO d’Ikea: "La crisi de la vivenda ens obliga a ser assequibles"
