Uber acumula 23 milions en multes per ocupar falsos autònoms
La justícia l’eximeix de pagar un sobrecàrrec per infracció al no veure clara la jurisprudència

"Uber no ens prendrà el pèl", va ser la promesa que va llançar la setmana passada la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, en la presentació del nou pla estratègic de la Inspecció de Treball. La líder de Sumar va avançar una ofensiva dels agents de l’autoritat laboral sobre les flotes de l’aplicació de menjar a domicili per mirar de verificar si els seus repartidors operen o no com a falsos autònoms. Una ofensiva en la qual podrà bolcar ara més efectius de la Inspecció, però que no parteix de zero. I és que la policia laboral fiscalitza les flotes d’Uber des de ja fa un temps i imposa milionàries sancions a la multinacional, si bé la corporació, de moment, s’està deslliurant de pagar-les.
Uber és la segona companyia més important del sector del delivery a Espanya. Glovo és la primera, amb una quota del mercat espanyol del 53,8%, pel 14,5% de Just Eat i un 28,5% d’Uber Eats, segons la informació aportada en un recent judici entre les dues primeres companyies. Dades recopilades per aquest diari partint de les actes d’Inspecció recorregudes per Uber en els tribunals, la corporació ha sigut sancionada amb almenys 23,2 milions, entre quotes impagades a la Seguretat Social i infraccions. No obstant això, el criteri que fins ara s’ha imposat a l’Audiència Nacional, fins on han arribat una part important d’aquestes actes impugnades per Uber, és que la companyia sí que ocupa falsos autònoms, almenys fins abans de l’entrada en vigor de la llei rider, però que no ha de ser multada per això.
Un criteri que rebaixa substancialment la factura a la multinacional, ja que d’aquests almenys 23,2 milions esmentats en diferents sentències 19,75 milions són fruit de sancions i la resta en cotitzacions a deure. És a dir, dels 23,2 milions imposats en actes aixecades a València, Sevilla, Albacete, Tenerife o Sevilla, entre d’altres, de moment Uber només haurà d’abonar 3,46 milions.
Notícies relacionadesElimina el dol
¿Per què els tribunals estan reconeixent que els riders d’Uber eren falsos autònoms però l’està eximint de les sancions? "La infracció apreciada per falta de cotització pren com a punt de partida una qüestió jurídicament controvertida en aquell moment", argumenten els magistrats de l’Audiència Nacional, cosa que elimina la "culpa" o el dol buscat. És a dir, els inspectors, a criteri judicial, van actuar amb excessiva contundència i precipitació al sancionar Uber. Això no invalida que, si la policia laboral arriba a les mateixes conclusions durant aquesta nova ofensiva anunciada per Díaz, ara sí que puguin sancionar amb imports milionaris aquestes mateixes pràctiques. Ja que en la recurrència, element clau en les investigacions contra Glovo, sí que poden justificar aquest frau.
- Previsió meteorològica El Meteocat ho confirma: canvis bruscos a Catalunya en menys de 24 hores
- Tribunals La dona de l’acusat de violar la seva filla de 21 anys a Lleida el denuncia per maltractament
- Almenys 12 víctimes Investigat un notari de Barcelona per estafar avis i persones amb discapacitat
- Les ZBE a Catalunya Sabadell, Lleida i Girona, les úniques ciutats catalanes no metropolitanes que estan llestes per multar els cotxes contaminants
- Les vivendes unipersonals creixen i són la primera opció a Ciutat Vella
- Uber acumula 23 milions en multes per ocupar falsos autònoms
- Israel i Hamàs observen "avenços cautelosos" en la negociació
- El Saló Nàutic de BCN busca un salt qualitatiu
- Belarra i Puente pacten reforçar els requisits "ambientals" del Prat
- La CE expedienta a Espanya per la multa a 5 línies ‘low cost’ per l’equipatge de mà