Barcelona, protagonista

Mediktor llança un assistent mèdic per IA

L’empresa catalana ha desenvolupat una eina que dialoga amb el pacient per facilitar un triatge més eficaç a sistemes sanitaris i companyies d’assegurances.

Mediktor llança un assistent mèdic per IA
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

La seva premissa sempre ha sigut que les tecnologies digitals, en general, i la intel·ligència artificial, en particular, poden transformar el sistema de salut. Sobre aquesta idea, de fet, va néixer Mediktor, una empresa fundada a Barcelona amb un avaluador digital de símptomes per recolzar (i descarregar) la tasca del triatge mèdic. I sobre aquesta idea balla l’últim tomb que han fet a la solució: que interactuï amb el pacient igual que ho faria ChatGPT, Copilot o Gemini.

Ho han fet amb la versió d’Amazon d’aquesta tecnologia tècnicament coneguda com a large language model (LLM), aquella que permet a les màquines entendre el nostre idioma i respondre gairebé com ho faria un humà.

Fins ara, Mediktor funcionava de manera que el pacient escrivia en una caixa de text el que volgués consultar perquè la màquina li oferís un diagnòstic molt primari i, sobretot, suggeriments de què podia fer a continuació o on podia acudir. L’eina resolia mitjançant preguntes que només es podien respondre amb un sí, amb un no o amb variables semblants, però sempre predeterminades. Ara, a l’aplicar aquesta capa d’intel·ligència artificial conversacional, la interacció és completament lliure. El pacient pot respondre i repreguntar el que vulgui, i l’assistent digital, que han anomenat AI Medical Agent, és capaç d’entendre i respondre amb criteri mèdic.

"Aquesta última millora comporta complir l’objectiu inicial de Mediktor: sempre hem pretès que sigui una eina per poder parlar com si parlessis amb un metge", apunta Cristian Pascual, conseller delegat de la companyia. "Ara tindràs una conversa molt més fàcil i real, i això és una gran millora, perquè facilita l’avaluació dels símptomes i perquè s’acosta molt més al diàleg que tindries amb un humà", s’esplaia.

La proposta sembla òbvia, sent ja tan estès ChatGPT, però "no hi ha ningú a Europa que ofereixi res de semblant", assegura l’emprenedor. La complexitat es deu al sector: les respostes que doni la màquina han de ser mèdicament precises i segures. "La gràcia és que és una eina amb la mateixa facilitat d’interacció que poden oferir les tecnologies actuals, però amb la confiança mèdica que és una solució segura, validada, amb resultats contrastables i desenvolupada durant 14 anys", remarca Pascual.

Clients i futur

Notícies relacionades

Mediktor ja té entre els clients el sistema nacional de salut d’Anglaterra (NHS), el de diverses regions de Londres o el Columbia Memorial Health, a més de diferents companyies d’assegurances, que són els seus clients principals. Aquí els han contractat Mapfre, Sanitas, DKV o AXA, per exemple, que fan servir aquesta solució perquè el pacient circuli de manera més fàcil i directa pel seu sistema. A totes s’oferirà incorporar aquesta actualització, que no serà automàtica, perquè és més cara que l’actual, però, després dels primers contactes, en aquesta empresa barcelonina estan convençuts que el sector rebrà l’eina amb els braços oberts.

"És un fet terriblement nou", insisteix el conseller delegat de Mediktor, que remarca que han estat un any treballant en la solució i que esperen que comporti un abans i un després per a ells i per al sistema, en general. Tan convençuts estan del seu èxit que ja tenen clar que el pas següent serà preparar la solució perquè s’hi pugui parlar per veu. "Si poséssim això en l’àmbit nacional, només amb una setmana estalviaríem desenes de milions a la sanitat", conclou.