Gairebé el 30% dels jubilats tornaria a treballar per ampliar ingressos

Dos de cada tres espanyols tem viure amb dificultats amb la pensió segons un sondeig

Gairebé el 30% dels jubilats tornaria  a treballar per ampliar ingressos
2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Diu el refrany popular que "Déu dona pa a qui no té dents" i amb el sistema públic de pensions passa una cosa semblant a Espanya. I és que mentre el 30% de les persones que avui estan jubilades tornaria a treballar per poder així ampliar ingressos, gairebé el 90% dels avui ocupats està obertament en contra de retardar l’edat de jubilació i una gran majoria d’ells es jubilaria fins i tot abans. Així ho recull una enquesta elaborada per la casa d’estudis Funcas, presentada ahir i que constata que hi ha una àmplia preocupació, però no alarma, sobre la suficiència de les pensions en el futur i rebaixa els indicis que avui hi hagi un conflicte intergeneracional entre avis i nets.

El sistema públic de pensions s’encamina a la seva particular prova de foc, una vegada els baby boomers ja s’han començat a jubilar i darrere seu venen unes generacions menys nombroses i, en general, amb sous més baixos. Fet que promet tensionar les pròximes dècades la balança entre ingressos i despeses de la Seguretat Social. Una cosa que, d’acord amb les dades recopilades per Funcas, preocupa una majoria d’espanyols, però alhora els agafa amb un nivell d’informació baix sobre com funciona el sistema i quines mesures seran suficients, hàbils o amb unes conseqüències o d’altres per gestionar aquesta transició demogràfica.

1.200 enquestats

Les dades del sondeig elaborat per aquesta organització sense ànim de lucre finançada per la CECA (associació de caixes d’estalvis i bancs), partint de 1.200 persones enquestades, revela un ampli temor entre la població treballadora sobre la suficiència de les seves pensions. I això malgrat les recents reformes impulsades pel Govern, amb les quals ha volgut transmetre el missatge que el sistema públic de pensions és sòlid i està assegurat. "El sistema és sostenible i les reformes donen resultat", repeteix l’actual ministra d’Inclusió, Elma Saiz.

Notícies relacionades

A dos de cada tres enquestats el preocupa molt o bastant la possibilitat que amb la pensió de jubilació no en tingui prou per viure sense passar dificultats. I això contrasta amb la reforma que va aplicar el Govern el 2021 mitjançant la qual indexava les prestacions contributives a la inflació. No en va, el primer any en què va regir l’esmentada mesura les pensions van pujar un 8,4%, a causa del pic inflacionista. Malgrat això, aquesta preocupació sobre la suficiència de les pensions persisteix i set de cada 10 enquestats viu amb la idea que al llarg de la pròxima dècada qui sigui al Govern retallarà les prestacions.

En part, aquest xoc entre percepcions i reformes es pot explicar per l’ampli desconeixement que hi ha entre la ciutadania sobre com funciona el sistema de pensions. Segons les dades de Funcas, només un de cada vuit enquestats adults sap com es financen les pensions i té una idea aproximada de la prestació mitjana de jubilació.