La UE i les empreses volen retardar el veto als vehicles de combustió
Von der Leyen i els fabricants acorden treballar per canviar el límit temporal del 2035

Coincidint amb la celebració de l’IAA Mobility de Múnic, el saló internacional de l’automòbil alemany, i a quatre dies de l’inici de la Setmana Europea de la Mobilitat, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, es va reunir ahir amb els representants dels fabricants d’automòbils per prosseguir el debat sobre el futur del sector i analitzar una possible modificació del límit temporal del 2035 per prohibir la venda de vehicles de combustió.
Aquesta és la tercera reunió que es du a terme emmarcada dins del diàleg estratègic que promou la mateixa Von der Leyen. Les anteriors cites van ser el 3 de març i el 30 de gener. Electrificació, competència i tensions comercials presideixen el debat d’aquest diàleg. Entre els CEOs dels fabricants més importants, cal assenyalar la presència de François Provost (nou responsable de Renault), de John Elkann (Stellantis), d’Oliver Zipse (BMW) i d’Ola Kallenius (Mercedes i president d’ACEA).
La reunió no es va obrir als mitjans de comunicació, però va transcendir que els fabricants d’automòbils tornen a posar sobre la taula de negociació aquests aspectes clau: deixar de centrar-se únicament en la descarbonització dels cotxes nous i accelerar la renovació del parc automobilístic europeu, que compta amb més de 250 milions de vehicles, 150 milions dels quals tenen més d’una dècada d’antiguitat.
També van sol·licitar ampliar els incentius de compra per als clients particulars i també per als cotxes i furgonetes d’empresa. Una altra petició va ser en el sentit de racionalitzar i simplificar la normativa perquè els fabricants d’automòbils i els proveïdors continuïn sent rendibles i puguin finançar inversions futures. I, finalment, van demanar invertir en les cadenes de valor de les bateries, els semiconductors i les matèries primeres a Europa per contrarestar el domini xinès.
Després de la reunió, Von der Leyen va manifestar que estan protegint les empreses europees contra la competència deslleial, millorant l’accés a matèries primeres essencials i recolzant els treballadors mitjançant el reciclatge professional. "També hem escoltat les preocupacions del sector i hem concedit la flexibilitat corresponent. Combinarem la descarbonització i la neutralitat tecnològica. Ara, quan la tecnologia transforma la mobilitat i la geopolítica remodela la competència mundial, no hi pot haver un business as usual. Tots junts garantirem que Europa continuï estant a l’avantguarda de la innovació automobilística".
L’avís de Draghi
Notícies relacionadesEl límit del 2035 constitueix un tòtem mediambiental que cada vegada més especialistes consideren fora de lloc, forma, plantejament i execució. L’informe Draghi va constatar aquest corrent realista de pensament. Molt real. Treballar objectius mediambientals, en els quals s’implica la indústria, sense escoltar-la ni tenir-la en compte, és un torpede autollançat a la línia de flotació del sector a Europa.
Amb aquesta idea, els responsables dels principals fabricants de l’automòbil miren ara de treballar conjuntament amb la Comissió per arribar a un acord, tant si és en forma de moratòria com si és en forma de llibertat tecnològica, encaminat a l’objectiu final de neutralitat climàtica per al 2050 (forjat en el Green Deal aprovat el març del 2023). Tasca feixuga, però acceptada per tots. El problema són els terminis i imposar la forma, no l’objectiu. La pressa mata, diuen al desert.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Odissea blaugrana "És desesperant com ens tracten"
- QUATRE ANYS DESAPAREGUT La mare que va llençar a les escombraries el cadàver del seu fill discapacitat patia un «deliri místic»
- Món del cor Les Mamarazzis tindran programa en català a La 2
- La sèpsia causa 17.000 morts a l’any i afecta el 5% dels ingressos hospitalaris
- Bàsquet El Barça fa debutar Dabone, el nen de 13 anys cridat a fer història en el bàsquet espanyol
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Violència política als EUA La vídua de Charlie Kirk promet continuar amb el seu llegat després del seu assassinat: «No tenen idea del que acaben de desencadenar al país i al món»
- Apunts polítics de la setmana Sánchez busca el dilema «Abascal o jo» mentre Feijóo coqueteja amb el trumpisme