La UE i les empreses volen retardar el veto als vehicles de combustió
Von der Leyen i els fabricants acorden treballar per canviar el límit temporal del 2035
Coincidint amb la celebració de l’IAA Mobility de Múnic, el saló internacional de l’automòbil alemany, i a quatre dies de l’inici de la Setmana Europea de la Mobilitat, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, es va reunir ahir amb els representants dels fabricants d’automòbils per prosseguir el debat sobre el futur del sector i analitzar una possible modificació del límit temporal del 2035 per prohibir la venda de vehicles de combustió.
Aquesta és la tercera reunió que es du a terme emmarcada dins del diàleg estratègic que promou la mateixa Von der Leyen. Les anteriors cites van ser el 3 de març i el 30 de gener. Electrificació, competència i tensions comercials presideixen el debat d’aquest diàleg. Entre els CEOs dels fabricants més importants, cal assenyalar la presència de François Provost (nou responsable de Renault), de John Elkann (Stellantis), d’Oliver Zipse (BMW) i d’Ola Kallenius (Mercedes i president d’ACEA).
La reunió no es va obrir als mitjans de comunicació, però va transcendir que els fabricants d’automòbils tornen a posar sobre la taula de negociació aquests aspectes clau: deixar de centrar-se únicament en la descarbonització dels cotxes nous i accelerar la renovació del parc automobilístic europeu, que compta amb més de 250 milions de vehicles, 150 milions dels quals tenen més d’una dècada d’antiguitat.
També van sol·licitar ampliar els incentius de compra per als clients particulars i també per als cotxes i furgonetes d’empresa. Una altra petició va ser en el sentit de racionalitzar i simplificar la normativa perquè els fabricants d’automòbils i els proveïdors continuïn sent rendibles i puguin finançar inversions futures. I, finalment, van demanar invertir en les cadenes de valor de les bateries, els semiconductors i les matèries primeres a Europa per contrarestar el domini xinès.
Després de la reunió, Von der Leyen va manifestar que estan protegint les empreses europees contra la competència deslleial, millorant l’accés a matèries primeres essencials i recolzant els treballadors mitjançant el reciclatge professional. "També hem escoltat les preocupacions del sector i hem concedit la flexibilitat corresponent. Combinarem la descarbonització i la neutralitat tecnològica. Ara, quan la tecnologia transforma la mobilitat i la geopolítica remodela la competència mundial, no hi pot haver un business as usual. Tots junts garantirem que Europa continuï estant a l’avantguarda de la innovació automobilística".
L’avís de Draghi
Notícies relacionadesEl límit del 2035 constitueix un tòtem mediambiental que cada vegada més especialistes consideren fora de lloc, forma, plantejament i execució. L’informe Draghi va constatar aquest corrent realista de pensament. Molt real. Treballar objectius mediambientals, en els quals s’implica la indústria, sense escoltar-la ni tenir-la en compte, és un torpede autollançat a la línia de flotació del sector a Europa.
Amb aquesta idea, els responsables dels principals fabricants de l’automòbil miren ara de treballar conjuntament amb la Comissió per arribar a un acord, tant si és en forma de moratòria com si és en forma de llibertat tecnològica, encaminat a l’objectiu final de neutralitat climàtica per al 2050 (forjat en el Green Deal aprovat el març del 2023). Tasca feixuga, però acceptada per tots. El problema són els terminis i imposar la forma, no l’objectiu. La pressa mata, diuen al desert.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- Castells Els Castellers de Vilafranca signen la millor diada de la història dels castells en un Tots Sants descomunal
- Eleccions a la Gran Poma Zohran Mamdani, favorit a alcalde de Nova York: cinc claus del seu ascens meteòric i el desafiament per a Trump i l’aparell demòcrata
- Futbol Lamine Yamal anuncia la seva ruptura amb Nicki Nicole: «No ha sigut per cap infidelitat»
- ACTUALITAT BLAUGRANA Flick, sobre com afrontar el fenomen Lamine Yamal: «Parlo molt amb ell i sempre l’ajudaré i li mostraré el meu suport»
- Comunitat Valenciana Mazón suspèn la remodelació del Govern valencià en plena incertesa per la seva continuïtat com a president
