Barcelona, protagonista

Heymondo, la revolució en les assistències de viatge

La ‘insurtech’ barcelonina, nascuda a partir de dos extreballadors de la companyia d’assegurances Zurich, preveu, amb l’entrada del fons nord-americà J.C. Flowers, facturar 70 milions d’euros i doblar la plantilla.

Heymondo, la revolució en les assistències de viatge
4
Es llegeix en minuts
Sabina Feijóo Macedo
Sabina Feijóo Macedo

Redactora informació econòmica

ver +

Els últims anys, viatjar a l’estranger s’ha convertit en una tendència consolidada. No solament viatgem més, sinó que també més lluny. I a banda dels indicadors clàssics, la tendència també es reflecteix en un sector menys visible: el de les assegurances de viatge. Es tracta d’una indústria relativament jove a Espanya, tot i que assentada a països com el Regne Unit o el Canadà, i que arreu del món ja mou més de 27.000 milions d’euros i creix entre un 15% i un 20% cada any, segons dades de la consultora Fortune Business Insights. "Passen de ser un extra a un imprescindible", explica el barceloní Ricard Domenech, CEO i cofundador de la plataforma d’assegurances de viatges Heymondo, amb una trajectòria que és un viu reflex del que passa al sector.

A la capital del turisme, al 22@ de Poblenou, Domenech explica la història d’aquesta insurtech –que en anglès aglutina les paraules insurance (assegurança) i technology (tecnologia)– creada per extreballadors de la companyia asseguradora Zurich. Són Ricard Domenech, que va estudiar Administració d’Empreses a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i el gallec David Pérez, que va cursar Dret Econòmic a la Universitat de Vigo. L’esport i la passió per viatjar els va unir primer com a amics i, poc després, com a socis en un projecte professional.

"Volíem escapar-nos del costat gris de les assegurances de llar o cotxe i apostar per una cosa més sexi", explica Domenech, "però no sabíem en què". La resposta va arribar de manera natural quan van detectar que l’assistència en viatges era un mercat desatès per les grans companyies d’assegurances, dominat per processos arcaics, lents i poc digitalitzats. Així es van llançar a emprendre el que avui és una plataforma digital i innovadora per a la contractació i gestió d’assegurances de viatge. "L’objectiu és fer la vida fàcil al viatger", resumeix.

El 2017 van fer el pas i van deixar la companyia d’assegurances Zurich. Amb la capitalització de l’atur van poder reunir una aportació inicial de 20.000 euros per cada soci, donar forma al projecte i tancar les primeres pòlisses. Les primeres inversions externes van venir d’exdirectius de Zurich, amb qui van mantenir una bona relació, i tan sols un any després van tancar una segona ronda per més de 2,5 milions amb el Banc Sabadell, Bankinter, Cartera Molins i altres fons internacionals. "Tot anava sobre rodes", recorda Domenech, i a finals de gener de 2020 van tancar una tercera ronda.

El que llavors no podien imaginar era que aquesta injecció de capital els salvaria de la fallida. Perquè amb l’arribada de la pandèmia, el món es va aturar. I amb el món, Heymondo. "Passem de 25 empleats a sis actius, que atenien clients les 24 hores. Hi havia gent bloquejada a aeroports, atrapada a l’estranger... Vam empatitzar molt amb la situació i vam tornar els diners a tots els afectats". Mirant enrere, el cofundador admet que va ser un cop dur, però també un punt d’inflexió. "Gestionar la covid gairebé ens treu la vida, però la manera com ho vam fer ens va generar una gran fidelitat".

Digitalitzar la part humana

Durant aquell any es van centrar a reforçar la seva tecnologia i processos interns. Així va néixer la primera app amb assistència mèdica les 24 hores del dia, que permet gestionar digitalment les pòlisses i fer trucades gratuïtes d’atenció. La seva mentalitat com a companyia també va canviar. En cas de voler créixer tant sí com no, van començar a perseguir una rendibilitat a què el 2022 van arribar. Aquell any van facturar cinc milions d’euros, van superar nivells prepandèmia i van arribar a beneficis per primera vegada, amb un marge pròxim al 10%, que han mantingut des d’aleshores. El 2023 van triplicar aquesta xifra i el 2024 van facturar 40 milions amb una plantilla de 39 persones.

La clau, insisteix Domenech, va ser el tracte humà i la proximitat, dos valors que han mantingut intactes des del primer dia. N’és una prova que gairebé el 50% de la plantilla es dediqui a l’atenció al client, amb contractes indefinits i una rotació mínima del 0,5%. Un altre factor explicatiu és la seva aposta per una forta presència digital segmentada que ha portat Heymondo a sumar més de 233.000 seguidors entre els seus cinc comptes d’Instagram.

Notícies relacionades

El febrer del 2025, el fons nord-americà J. C. Flowers va adquirir una participació majoritària en la insurtech. L’operació, que es va tancar definitivament aquest estiu, arriba després d’una llarga cerca d’un soci global amb influència internacional i experiència al sector assegurador. Ara, la direcció operativa continua sent al 100% dels fundadors, mentre que J. C. Flowers aportarà contactes i coneixement per accelerar el desplegament a nous països.

Els plans immediats són ambiciosos: facturar 70 milions aquest 2025 amb marges del 8-9% i duplicar la plantilla fins a 120 empleats. A tres anys vista, la previsió és arribar a 220 milions i 250 treballadors.