Barcelona, protagonista

Hotusa, de Barcelona a Boston, un viatge d’anada i tornada

El grup barceloní que presideix Amancio López Seijas exporta el seu segell barceloní a enclavaments internacionals estratègics amb la compra a Boston del cinquè hotel Eurostars als EUA.

Hotusa, de Barcelona a Boston, un viatge d’anada i tornada
4
Es llegeix en minuts
Sabina Feijóo Macedo
Sabina Feijóo Macedo

Redactora informació econòmica

ver +

Del cantó nord-oest de Galícia al cor de Barcelona. Aquest va ser el primer gran trajecte d’Amancio López Seijas, fundador i president del grup Hotusa. Ho va fer el 1973, amb tot just 17 anys, quan se’n va anar de Chantada (Lugo), la ciutat on va néixer, per treballar a la capital catalana. Poc després, va decidir estudiar Empresarials a l’Escola d’Alta Direcció i Administració (EADA). Després de la mili, va tornar amb una idea al cap: aixecar un projecte hoteler en una ciutat que començava a despuntar en el mapa europeu. "Els hotels estaven en una situació complicada i, entre un grup d’hotelers, vam crear una organització que comercialitzava hotels independents i també oferia un servei de reserves", diu López Seijas a EL PERIÓDICO. "Tenia 22 anys i vam començar amb un capital de 150.000 pessetes", recorda.

Aquest projecte, nascut per donar serveis a hotels independents, va acabar creixent fins a convertir-se en un gegant capaç de competir amb les grans cadenes internacionals. Avui, sota el nom d’Hotusa, el grup desenvolupa l’activitat en més de 130 països, compta amb una plantilla de més de 6.000 treballadors i el 2024 va facturar més de 1.500 milions d’euros. A Catalunya la companyia disposa de 23 hotels i ocupa més de 700 persones, entre els establiments i els treballadors de la seu central, al carrer de Mallorca de Barcelona, molt a prop de la Sagrada Família.

Un segell barceloní

La companyia s’estructura en tres grans àrees: Keytel, el consorci d’hotels independents més important del món, amb 3.800 associats en 92 països; Restel, la seva plataforma de distribució, que comercialitza més de 125.000 establiments a escala global; i Eurostars Hotel Company, amb un portafolis de 287 hotels distribuïts per 23 països.

I tot i que avui opera en gairebé tots els racons del món, Hotusa manté el cor a Barcelona, que va bategar amb més força quan, el 1993, la companyia va començar a gestionar els seus propis hotels. Seijas no en té cap de preferit, però tampoc amaga el gran salt que va representar la construcció del Grand Marina el 2002. Va requerir una inversió de 48 milions d’euros que van finançar el grup Hotusa, gestora de l’hotel, i Vallehermoso, propietària llavors de l’immoble. El resultat va ser el primer cinc estrelles de la marca Eurostars Hotel Company, situat a la vora del Mediterrani. Gairebé cinc dècades després d’aquella primera aventura barcelonina, Hotusa va fer aquest dimarts un dels seus passos més importants a l’altra banda de l’Atlàntic. Eurostars Hotel Company ha confirmat l’adquisició de l’Eurostars The Boxer, a Boston, la qual cosa reforça l’estratègia d’expansió que porta terme als Estats Units. Amb aquest moviment, la cadena ja suma fins a cinc hotels en aquest país, juntament amb els de Nova York, Miami i Chicago.

L’Eurostars The Boxer quatre estrelles s un hotel boutique d’estil industrial, acollidor i elegant, situat en un edifici de 1904 que constitueix un dels primers exemples d’arquitectura flatiron, molt semblant a l’icònic edifici novaiorquès. Amb una façana triangular de maó i un interior que barreja caràcter històric i disseny contemporani, l’hotel comptarà amb 80 habitacions decorades amb mapes antics al sostre, art local i materials nobles, una picada d’ullet a la identitat cultural de la ciutat.

Boston, un enclavament estratègic

No es tracta només d’arquitectura. La companyia remarca que Boston és una de les ciutats més antigues dels Estats Units, amb un enorme pes acadèmic, empresarial i financer. Seu d’universitats com Harvard o el MIT i un dels hubs tecnològics més dinàmics del país, representa per a Hotusa una porta d’entrada estratègica al mercat nord-americà. Segons el president del grup, "la incorporació de l’Eurostars The Boxer respon a la política d’expansió de la companyia, que consolida la presència en enclavaments estratègics per fomentar el turisme urbà i de qualitat".

Notícies relacionades

De Chantada a Barcelona, i de Barcelona a Boston, el recorregut d’Hotusa simbolitza el d’una empresa que va néixer amb ambició local, va créixer amb vocació global i torna sempre al punt de partida. "Avui, Barcelona té una veu clau en la gestió del model turístic que marcarà el rumb en les pròximes dècades", indica Seijas. Un model que hauria d’apostar per produir riquesa i ocupació de qualitat. "No és el mateix la riquesa que genera un hotel de cinc estrelles o un hotel boutique que la que genera un habitatge d’ús turístic".

La tasca amb la ciutat i el sector hoteler del president d’Hotusa també es manifesta a través de la condició de membre en el consell assessor d’Aena, de la vicepresidència a Exceltur i d’exercir com a membre del consell assessor empresarial de la CEOE, vicepresident de la comissió permanent del consell de turisme de la CEOE i integrant del consell assessor de Turespaña.