Set de cada deu paquets ja els entrega un repartidor amb contracte
El sector del repartiment de menjar a domicili es troba en plena reconversió una vegada Glovo ha acceptat contractar els seus missatgers

Molts repartidors de les aplicacions de menjar a domicili viuen aquests dies una altra onada de calor dalt d’una bici i amb una motxilla a l’esquena. Tot i que, a diferència d’anys anteriors, la gran majoria d’ells lidien amb la canícula coberts per un contracte laboral i la seva salut està sota la responsabilitat del pla de prevenció de riscos d’una empresa. "Glovo ens ha donat crema solar, pastilles isotòniques i unes ulleres de sol... que són bastant dolentes, però són alguna cosa", explica Javier Pérez, rider de Glovo i portaveu de la CGT. Aquests dies, segons explica aquest missatger, malgrat les altes temperatures, l’empresa no els facilita, per exemple, ampolles d’aigua i els diu queles demanin als restaurants mentre esperen comandes.
La llei rider compleix avui quatre anys i almenys el 68,5% d’entregues les reparteixen, per primera vegada en la història, missatgers assalariats. Després de gairebé un lustre en vigor, la norma dissenyada per la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha complert la seva comesa i Glovo, la principal empresa del sector amb més de la meitat de quota de mercat, ha deixat de repartir amb falsos autònoms. Malgrat això, les plataformes digitals continuen immerses en causes judicials i inspeccions laborals.
El conseller delegat de Glovo, Óscar Pierre, continua pendent d’una investigació penal que s’allarga ja més de vuit mesos i que superarà més que probablement l’any abans de saber si és acusat o no d’un delicte social. Un dels seus principals competidors, Uber, està sent investigat per la Inspecció de Treball, que fins ara s’havia centrat en les motxilles grogues. Just Eat ha perdut el seu primer assalt en la demanda milionària contra Glovo i milers de repartidors es disposen a votar per primera vegada per escollir els seus representants.
"Durant els últims anys ens hem passat més temps parlant de les males pràctiques que es cometien o no al sector en comptes de com podem ampliar-lo", afirma un directiu d’un dels grans operadors de menjar a domicili a Espanya. Sembla improbable que les polèmiques laborals i les guerres entre aplicacions desapareguin a curt termini, però una vegada el principal actor del delivery, Glovo, ha abandonat el seu model de riders autònoms, el sector entra en una altra fase.
La ministra Yolanda Díaz va impulsar la coneguda com llei rider per millorar les condicions laborals de desenes de milers de missatgers que porten hamburgueses, sushi i pizzes. ¿Estan avui millor, laboralment, que fa quatre anys? "Sí, tot i que depèn a qui li preguntis. Els riders tenen més drets, però també menys ingressos. I aquelles persones sense permís de treball que repartien llogant comptes s’han quedat excloses de les regularitzacions i han perdut la seva font d’ingressos", afirma la portaveu i cofundadora de la plataforma sindical RidersxDerechos, Núria Soto.
Soto va viure de primera mà l’eclosió i consolidació de les aplicacions de repartiment de menjar a domicili. Va ser una de les organitzadores de la primera vaga de riders a Espanya, el 2017, i contra Deliveroo –una aplicació que va deixar d’operar el 2021, poc abans de l’entrada en vigor de la llei rider–. "Per a mi el canvi de model de Glovo no ha sigut tant per la llei rider, sinó per la causa penal", opina. A finals del 2022, quan Glovo encara persistia en el seu pols contra la norma, el ministeri va promoure una reforma legislativa per tipificar com a delicte l’ocupació reiterada de falsos autònoms. El desembre del 2024 el conseller delegat de Glovo va declarar davant una jutge de Barcelona en una investigació que el pròxim novembre preveu noves compareixences, expliquen fonts coneixedores. Fins que no s’acabi la fase d’instrucció, la magistrada a càrrec no decidirà si hi ha prou base o no per acusar Pierre d’un delicte.
Uber, investigada per Treball
Notícies relacionadesAvui Glovo i Just Eat operen únicament amb repartidors contractats, directament o indirectament; mentre que Uber és l’única aplicació que persisteix operant, parcialment, amb autònoms. Per això està sent investigada per la Inspecció de Treball. Després que durant anys Glovo hagi copat els esforços fiscalitzadors de l’autoritat laboral, que ha destinat desenes d’agents i una unitat específica per demostrar que els repartidors que portaven una motxilla groga eren falsos autònoms, Treball ha decidit que ara és el torn d’Uber. No obstant això, el dictamen sobre si opera o no conforme la legalitat –i les potencials sancions– poden trigar mesos, si no anys a arribar. Abans de la llei rider, Uber ja va ser sancionada per ocupar falsos autònoms, com va avançar EL PERIÓDICO.
Mentrestant, a Glovo, els sindicats es disposen a promoure una onada d’eleccions sindicals a la tornada de l’estiu. Desenes de milers dels seus repartidors, com al seu dia ho van fer els de Just Eat, escolliran els seus representants.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Successos Detenen un jove de 18 anys com a autor de dos robatoris amb violència i intimidació a Reus
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- Reunió urgent després del succés La Generalitat promet reforçar les inspeccions al camp després de la mort per calor d’un temporer a Alcarràs
- Guerra a Ucraïna Totes les claus sobre la cimera d’Alaska: on i quan serà i quins temes tractaran Trump i Putin
- L’única cullerada que has de posar a la rentadora per tenir la roba neta i estalviar en la factura de la llum