Els accionistes reforcen el Sabadell per fer front a l’opa del BBVA

La junta del banc català complica l’operació a l’aprovar la venda de la filial britànica i el dividend extraordinari / González-Bueno exigeix a l’entitat basca informació "transparent i molt clara"

Els accionistes reforcen el Sabadell per fer front a l’opa del BBVA
4
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

L’intent de compra del Sabadell per part del BBVA es complica. Com s’esperava, els accionistes de l’entitat catalana van aprovar ahir per àmplia majoria la venda de la seva filial britànica TSB al Santander (amb un quòrum del 75,2%, el més gran des del 2004, i una aprovació del 99,6%) i el pagament d’un dividend extraordinari d’uns 2.500 milions d’euros –0,5 euros per acció– quan es tanqui l’operació a principis del 2026 (amb un quòrum del 73% i un 99,7% de vots positius). Aquests percentatges no són directament extrapolables als suports que té l’opa entre els propietaris de l’entitat catalana. Però les dues mesures que es van aprovar sí que poden tenir una incidència clau en el desenllaç de l’operació, previst per després de l’estiu. En un ambient de creixent optimisme, l’entitat confia que el resultat final sigui el fracàs del seu rival.

Tinguin o no pensat acudir a l’opa, als accionistes del Sabadell els va interessar que tiri endavant la remuneració extraordinària proposada pel banc per si la compra per part del BBVA no tira endavant. Per la seva banda, a la cúpula de l’entitat, oposada a l’opa, la venda de TSB li ha facilitat prometre als seus propietaris un retorn del 15% els pròxims tres anys (hauria sigut més baix sense la desinversió), un nivell similar al que preveu el BBVA per als seus propietaris si l’opa no tira endavant. L’entitat d’origen basc ha de revelar ara si manté la seva oferta o la retira. Però, en cas que la mantingui, la venda del TSB i el dividend extraordinari suposa un element de pressió addicional perquè millori el preu.

Sabedor de tot això, el president del Sabadell, Josep Oliu, va defensar davant la junta d’accionistes que la sortida del Regne Unit és "beneficiosa per a l’entitat i els seus accionistes" en un "moment particularment propici", mentre permet "tornar capital als accionistes i focalitzar el banc en el seu projecte central que és el desenvolupament de la franquícia en el mercat espanyol". Significativament, va evitar vincular-ho a l’opa, ja que la legislació impedeix a la cúpula d’una empresa objecte d’una proposta d’adquisició prendre mesures per impedir-la (l’anomenat deure de passivitat). "És independent de l’opa i es proposaria portar a terme, tant en el context actual com en un context sense opa, per la seva clara aportació beneficiosa per al banc i els seus accionistes i pel seu alineament amb l’estratègia definida pel consell d’administració", va afirmar.

Oliu va recordar que el grup català va adquirir TSB el 2015 per uns 1.700 milions de lliures esterlines. El banquer va assegurar que la seva entitat ha estat rebent "diferents manifestacions d’interès" per TSB des del 2021, que no van ser "contemplades al considerar que la gestió del banc permetria arribar a un valor superior al que en aquelles ocasions es presentava". Recentment, va afegir, els "bons resultats de TSB i les condicions de mercat britànic" havien posat la filial "en el punt de mira dels grans bancs d’aquell país per a un procés de consolidació domèstica, de manera que es van tornar a rebre manifestacions d’interès, i alguna era concreta i en termes econòmics interessants".

Al setembre

El preu de venda de TSB són uns 3.100 milions d’euros, que el banc espera que ascendeixin a 3.361 milions quan es tanqui l’operació en el primer trimestre de l’any que ve (s’hi afegiran els beneficis generats per TSB fins aleshores). Oliu va destacar que representa un múltiple d’1,5 vegades el seu valor tangible en llibres (enfront de les 1,2 vegades el valor tangible al qual cotitzen de mitjana les entitats de crèdit centrades al Regne Unit) i de 10,5 vegades la ràtio de preu sobre beneficis (enfront de la mitjana al Regne Unit de vuit vegades).

Al seu torn, la cúpula del Sabadell va exigir al BBVA que sigui "transparent i molt clar" en el fullet de l’operació, que el banc d’origen basc té previst publicar a principis de setembre i que ha de recollir totes les estimacions econòmiques i riscos de la transacció. El conseller delegat del Sabadell, César González-Bueno, va insistir especialment que el seu competidor ha d’aclarir si creu que podrà millorar la rendibilitat que el Sabadell espera brindar als seus propis accionistes els pròxims tres anys si continua en solitari: "Amb això ja tindríem un grandíssim avenç, perquè aquesta informació no existeix i la que hi ha no és comparable".

Notícies relacionades

L’executiu es va referir indirectament a l’últim camp de batalla en què les dues entitats s’han enfangat. Els últims dies, els dos bancs s’han abocat a prometre remuneracions rècord als seus accionistes els pròxims anys: 36.000 milions fins al 2028 en el cas del BBVA i 6.300 milions fins al 2027 en el del Sabadell. Aquestes xifres, no obstant, no són comparables per la mida diferent de les entitats. La realitat és que totes dues ofereixen un retorn anual del 15%, que en els dos casos es basa en les seves previsions en solitari. No serveixen de referència, per tant, als propietaris del Sabadell per prendre una decisió sobre l’oferta.

El que es trasllueix de fons és que la cúpula del Sabadell creu que el seu competidor no podrà mantenir aquesta promesa de rendibilitat si triomfa l’opa, ja que la condició de no fusió durant tres anys imposada pel Govern retardarà els seus beneficis econòmics. Un motiu més perquè al banc creixi la convicció que l’opa fracassarà. "El BBVA ha d’aclarir si els accionistes del Sabadell, si acudeixen a l’opa, rebran el 25% del valor en borsa de les seves accions entre dividends i recompres d’accions aquest any i el 40% en tres anys (com els ha promès l’entitat catalana via dividends i recompres d’accions)", va desafiar González-Bueno.