Franges horàries en disputa

L’AECFA, una entitat privada sense ànim de lucre formada per Aena i 14 companyies aèries, aplica la normativa europea per repartir els horaris dels vols. La idea per fixar els denominats ‘slots’ és donar prioritat sempre a allò que més afavoreixi el territori.

Aviones en el aeropuerto de Barcelona El Prat vistos desde el Mirador de l’Illa.

Aviones en el aeropuerto de Barcelona El Prat vistos desde el Mirador de l’Illa. / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
C. B.

Els governs de la Generalitat i l’Estat així com Aena insisteixen que disposar de més capacitat a l’aeroport de Barcelona-el Prat permetrà garantir que les aerolínies interessades en operar rutes intercontinentals puguin establir-les sense comprometre l’operativa i amb horaris més convenients. Ara, el problema és que totes volen ocupar les mateixes franges del dia i l’espai és escàs. El marc normatiu internacional i els criteris que el gestor aeroportuari trasllada a l’organisme encarregat de repartir-les –els slots– asseguren que la prioritat es doni sempre al que més afavoreixi el territori, asseguren fonts coneixedores del sistema.

Defensen que apostar per vols de llarg radi aporta beneficis estratègics, econòmics i socials: aquests enllaços faciliten la connexió directa amb mercats internacionals clau com Amèrica, Àsia o l’Àfrica, integren Barcelona i Catalunya a les xarxes mundials de transport, negocis i relacions institucionals i atrauen un model de turisme que aporta riquesa, ja que són turistes internacionals amb més despesa mitjana, estades més llargues i més diversificació de destinacions. A més, impulsen el turisme de negocis (amb grans cites com el Mobile) i cultural (amb esdeveniments com el Sónar o el Primavera Sound) més enllà de les rutes turístiques més tradicionals.

Els criteris per coordinar aquestes franges horàries es regeixen per normatives internacionals. En el cas espanyol, es basen en el Reglament (CEE) 95/93, que marca les normes comunes per a l’assignació de slots als aeroports comunitaris, i en recomanacions de la indústria recollides en el Worldwide Airport Slot Guidelines, que constitueix la base del procés global de coordinació.

La responsabilitat d’aquest procés a Espanya correspon a l’AECFA (Associació Espanyola per a la Coordinació i Facilitació de Franges Horàries), una entitat privada sense ànim de lucre formada per Aena i 14 companyies aèries. Aquesta associació compleix l’obligació de separar econòmicament i funcionalment la gestió dels slots de les parts implicades –aeroports i aerolínies– i aplica la normativa europea. A tota la UE, l’assignació l’ha de realitzar un coordinador independent.

Operar el 80% de la capacitat

Notícies relacionades

A Espanya, tant l’aeroport de Barcelona com l’Adolfo Suárez Madrid-Barajas compten amb comitès específics de coordinació de slots. Aquests comitès, formats per representants de les aerolínies, Aena, agents de handling, la comunitat autònoma i els ajuntaments implicats, supervisen l’assignació i l’aplicació.

El conjunt d’organismes reguladors estableix uns criteris primaris clars per conservar, repartir o modificar els slots. El principal és la coneguda regla del utilitza’l o perd-lo: per conservar els slots històrics assignats en temporades anteriors, les aerolínies han d’operar almenys el 80% de la capacitat. Si no arriben a aquest llindar, perden aquests drets en la següent temporada. Per motius justificats, les companyies poden demanar canvis sobre els seus slots històrics.