Sector energètic
Les elèctriques es llancen a una guerra d’ofertes, però sense tirar els preus
Grups tradicionals i noves companyies es mantenen en línia amb la tarifa regulada

L’estiu ha començat amb una guerra d’ofertes al mercat elèctric. Les tarifes de grups tradicionals com Iberdrola, Endesa o Naturgy competeixen amb noves companyies, com la sud-coreana Imagina Energía o la comercialitzadora de Pablo Abejas, Visalia, però sense tirar els preus. I és que cap de les opcions ofereix grans descomptes en comparació amb la tarifa regulada (preu voluntari per al petit consumidor), que venen les comercialitzadores de referència –incloses dins dels principals grups– i que està vinculada al preu diari del mercat majorista.
Així es desprèn d’una anàlisi d’ofertes realitzada a partir del comparador de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC), que mostra que, a diferència de l’esdevingut en el sector de les telecomunicacions, on les ofertes low cost van dinamitar els ingressos de les empreses amb l’entrada de nous operadors, al sector elèctric la competència no es basa en descomptes, sinó en promocions i en una àmplia varietat de propostes, algunes d’elles fins i tot per part d’una mateixa empresa.
50 ofertes diferents
Un consumidor domèstic té per triar, almenys, 50 ofertes diferents d’una vintena de companyies, que inclouen tarifes planes i d’altres amb discriminació horària o més barates durant períodes més prolongats, com la nit o el cap de setmana. Però sense grans diferències amb la tarifa regulada de l’electricitat (PVPC), que és aquella que tenen contractada 8,3 milions de llars i que varia diàriament en funció del preu del mercat elèctric.
En concret, en els primers 15 dies de juliol, un consumidor amb una potència contractada de 3,3 quilowatts (kW) de potència i un consum de 3.000 kilowatts-hora a l’any, que es correspon amb una vivenda amb cuina elèctrica, a més dels electrodomèstics habituals (frigorífic, rentadora i rentaplats) va pagar com a mínim 23,38 euros amb Visalia i 24,38 euros amb Iberdrola, les dues opcions més barates del mercat.
Notícies relacionadesLa fórmula més assequible d’Iberdrola és el pla 3 preus, però la companyia té fins a cinc ofertes més dins de les 50 més econòmiques, inclosa l’oferta zen de la seva nova comercialitzadora Niba (24,51 euros), la tercera de menys valor. La companyia que dirigeix Ignacio Sánchez Galán va llançar a finals de juliol la start-up Niba, sense oficines físiques i amb un model d’atenció al client basat en una aplicació, per facilitar una experiència "àgil, personalitzada i centrada en la utilitat per a l’usuari". Aquesta empresa utilitza la intel·ligència artificial per oferir anàlisis de consum, recomanacions d’estalvi o plans personalitzats als seus clients.
El rànquing continua amb Imagina Energía –empresa creada el 2020 propietat del grup coreà Hanwha- i el seu pla 3 hores (24,60) i el pla nit i caps de setmana digital (24,74 euros).
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Barcelona, protagonista Scopely reafirma la seva aposta per BCN amb un ‘hub’ de 13,5 milions
- Club d’estil Núria Marín: "Per ser bona reina es necessita alguna cosa més que saber què és babord i estribord"
- Censura La Xina, a la caça de l’erotisme LGTBI
- CRÍTICA La veu de Portishead, una llum sobrenatural
- Novetat editorial Un llibre repassa la crònica negra amb el verí com a arma letal