Debat al Parlament

El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic

El cap de l'Executiu xifra en 20.000 milions els projectes en execució i anuncia un pla d'infraestructures per al període 2025-2050

El Govern vol "avançar-se" i "preparar" la Catalunya "de les properes dècades" per poder afrontar la mobilitat de la ciutadania però també el creixement econòmic

El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic

Jordi Otix / EPC

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El president de la Generalitat ha anunciat aquest dimarts que el Govern està treballant ja en un Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya 2025-2050. En el debat al Parlament de Catalunya sobre la situació de les infraestructures, Salvador Illa ha assegurat que la seva "obligació" és "avançar-se i preparar la Catalunya de les properes dècades, anticipar-se a com creixerà l'economia, quines necessitats hi haurà i com haurem de generar noves oportunitats", ha plantejat.

Aquest paraigua normatiu pretén un país "equilibrat territorialment" que connecti no només l'àrea metropolitana de Barcelona sinó també els grans àmbits econòmics de Girona, Camp de Tarragona, de les Terres de l'Ebre, Ponent i de la Catalunya Central. El president ha quantificat la inversió que s'està executant a Catalunya en 20.000 milions d'euros (incloent les infraestructures hídriques i energètiques) i ha avisat que mantindran "la màxima exigència": "Volem el millor aeroport i els millors ports, Rodalies i carreteres".

"Desinversions cròniques"

"Som un Govern reformista, transformador i ambiciós. No estem aquí per posar pedaços a les mancances que durant els últims anys ha patit Catalunya", ha defensat Illa, que ha assegurat que ell evita "els retrovisors" i prefereix mirar endavant.

Abans que ell, com a grup que proposava la celebració del ple, el portaveu parlamentari de Junts, Albert Batet, ha advertit que el país està "col·lapsat" en aquest àmbit i això és "fruit de desinversions cròniques i premeditades en les infraestructures que han perpetrat tots els Governs de l'Estat, tant socialistes com del PP o Sumar", ha retret el diputat.

No molestar Sánchez

Batet ha reclamat a l'Executiu que reivindiqui les inversions necessàries al Govern del PSOE, "cosa que no succeeix per no molestar Pedro Sánchez", s'ha queixat. El neoconvergent ha assegurat que la "deriva" en què estan immerses les infraestructures responen també a la circumstància que estan en mans de l'Estat, ja que tant l'aeroport com Rodalies, els ports principals o la majoria de les carreteres principals són de la seva titularitat.

Després del president Illa, ha estat el torn de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, que ha desglossat alguns dels aspectes del futur Pla d'Infraestructures fins al 2050, i ha revelat que la voluntat és "integrar ferrocarrils, carreteres, ports i aeroports en un únic sistema".

Notícies relacionades

Paneque ha assegurat que el país compta amb una "constel·lació" de punts de creixement i aspiren a connectar-los amb les infraestructures de mobilitat i validar les seves necessitats energètiques i hídriques. Ha advertit que els municipis en un radi de 60 quilòmetres de la conurbació de Barcelona han augmentat un 51% la seva població en els últims 15 anys.

En la seva primera intervenció, la màxima responsable de Territori ha opinat que no es podia "deixar escapar" la inversió d'Aena per a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona-El Prat i ha reiterat les mesures mediambientals que es duran a terme per compensar les afectacions a La Ricarda.