Sector estratègic
Les múltiples regles de l’equipatge per viatjar
Aquest reportatge és una guia pràctica amb respostes als dubtes més freqüents sobre l’equipatge en els vols amb avió: des de les mides permeses per les diverses aerolínies fins a què s’ha de fer si la maleta excedeix de mida o pes o no apareix a la cinta d’equipatge a la destinació.
Superar els límits de mida pot comportar un cost addicional important
La indemnització màxima per maleta perduda en un vol internacional és de 1.813 euros
Si el passatger ha fet la facturació en línia, pot utilitzar els taulells ràpids ‘drop-off’

Ben bé enmig de l’estiu 2025 i el turisme en plena ebullició, les maletes es converteixen en protagonistes silencioses de milions de viatges. Però, ¿sabem realment tot el que és necessari per evitar contratemps a l’aeroport? Els dubtes sobre mides, pes, normes de les aerolínies o fins i tot què s’ha de fer si la maleta s’extravia són més comuns del que sembla. Aquesta guia respon de manera clara i didàctica a les principals preguntes dels viatgers en plena temporada alta.
Respecte a quin tipus de maleta puc portar a l’avió, cada aerolínia té les seves pròpies normes en relació amb l’equipatge de mà i facturat. En general, les companyies permeten una maleta de cabina i un accessori personal en classe turista. Per exemple, aquest 2025, moltes aerolínies permeten una maleta de cabina de fins a 55-56 cm x 40-45 cm x 20-25 cm i un pes màxim de 10 quilograms, a més d’una bossa personal més petita.
De tota manera, hi ha diferències importants segons la companyia. Ryanair només permet una peça petita d’equipatge (40 x 20 x 25 cm) amb el bitllet bàsic. Si es paga l’opció Prioritat i 2 peces d’equipatge de mà, el viatger pot portar una bossa personal i una maleta de cabina de 55 x 40 x 20 cm i fins a 10 quilograms.
Air Europa permet una maleta de mà de 55 x 35 x 25 cm i fins i tot 10 quilograms més un accessori personal de 40 x 30 x 15 cm.
Amb el bitllet bàsic de Vueling, només pots portar de franc una peça de 40 x 30 x 20 cm. Si pagues extra, pots portar una maleta de cabina de 55 x 40 x 20 cm i fins a 10 quilograms.
Finalment, a EasyJet tots els passatgers poden portar una peça petita (45 x 36 x 20 cm i fins a 15 quilograms). Si pagues extra, pots portar una maleta de cabina de 56 x 45 x 25 cm.
Cost addicional important
Superar els límits establerts pot suposar un cost addicional important. En alguns casos, l’excés d’equipatge es cobra per quilo extra (entre 10 i 20 euros per quilo) o pot ser que el passatger hagi de pagar una tarifa fixa per maleta sobredimensionada.
A l’arribar a l’aeroport, el passatger s’ha de dirigir al taulell de facturació si porta equipatge per a la bodega. Llavors l’aerolínia revisarà el pes i les dimensions de la maleta i li entregarà la targeta d’embarcament i el resguard de l’equipatge. Si a més el passatger ha fet la facturació en línia, pot utilitzar els taulells ràpids drop-off per deixar l’equipatge.
Per a l’equipatge de mà, el viatger ha de passar pel control de seguretat, on ha de dipositar els objectes metàl·lics, líquids i dispositius electrònics en safates separades. Si la maleta no apareix a la cinta d’equipatge a l’arribar a la destinació, s’ha d’actuar amb rapidesa i seguir una sèrie de passos clars per augmentar les possibilitats de recuperar-la i protegir els drets com a consumidor.
En primer lloc, el passatger ha de controlar bé la cinta i consultar a objectes perduts. No ha de sortir de la zona de recollida d’equipatge sense assegurar-se que la maleta no ha arribat. De vegades, l’equipatge triga més a sortir o pot haver acabat a la zona d’objectes perduts de l’aeroport. És convenient preguntar al personal si l’equipatge ha sigut desviat o si ha arribat en un altre vol.
Posteriorment, es recomana adreçar-se al taulell de l’aerolínia o al punt d’informació per tramitar el comunicat d’irregularitat d’equipatge (CIR), un document oficial imprescindible per a qualsevol reclamació posterior.
El CIR és el formulari que registra la incidència de la maleta perduda. Inclou les dades personals del passatger, les del vol, una descripció detallada de la maleta (color, mida, marca, contingut rellevant) i la direcció en què s’ha d’entregar quan la trobin. El viatger afectat ha de rebre una còpia del CIR amb un número de referència que necessitarà per fer el seguiment de la reclamació.
No entregar originals
Guardar la targeta d’embarcament, el taló de l’equipatge facturat (l’adhesiu que donen al facturar) i qualsevol rebut relacionat amb l’equipatge. No s’ha d’entregar l’original del taló de l’equipatge a l’aerolínia; se n’ha de fer una còpia. Aquests documents seran essencials per a qualsevol reclamació posterior.
Moltes aerolínies ofereixen eines de seguiment online o un telèfon de contacte per consultar l’estat de la recerca de l’equipatge perdut. El número del CIR facilita fer-ne el seguiment.
Reclamació per escrit
Notícies relacionadesSi la maleta triga a aparèixer, és recomanable presentar una reclamació formal per escrit a l’aerolínia. El termini perquè l’aerolínia localitzi l’equipatge són 10 dies per a vols nacionals i 21 per a vols internacionals. Si havent passat aquest període no s’ha trobat la maleta, es considera oficialment perduda i es pot reclamar una indemnització.
La indemnització màxima per equipatge perdut en vols internacionals està fixada en 1.813 euros per al 2025, excepte que s’hagi fet una declaració de valor prèvia (cosa que comporta un cost addicional). Si hi ha objectes de molt valor sense declarar, l’aerolínia només està obligada a indemnitzar fins a aquest límit.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Tendència urbana El tardeig s’expandeix per locals de tot tipus amb (i sense) permisos d’Interior i amb queixes de l’oci a Catalunya
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- ASSUMPTES PROPIS Idoia Salazar, presideix l’Observatori de l’Impacte Social i Ètic de la Intel·ligència Artificial (OdiseIA): "Conviurem amb agents d’IA de tu a tu"
- ‘BLOSSOMS SHANGHAI’ La confiança
- Alba Petisco, gimnasta: "La gent ja em mira amb uns altres ulls. Les millors saben que existeixo"
- Tennis Alcaraz s’exhibeix contra Bautista i jugarà la final de Queen’s
- FUTBOL L’Andorra de Piqué s’imposa i torna a Segona Divisió