Aena projecta els seus primers hotels als aeroports del Prat i Barajas

Els establiments seran de quatre estrelles i la seva licitació s’espera per al setembre / El gestor ha convocat companyies del sector l’1 de juliol

Aena projecta els seus primers hotels als aeroports del Prat i Barajas
2
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

Els aeroports espanyols han tingut històricament un fet diferencial respecte dels grans aeròdroms del món que ara està a punt d’acabar-se: no tenen hotels. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, Aena planeja obrir hotels als aeroports del Prat, a Barcelona, i de Barajas, a Madrid.

Fonts coneixedores del projecte han detallat a aquest diari que Aena treballa en la licitació d’un projecte hoteler que espera tenir a punt passat l’estiu i que disposarà d’un únic plec per a tots dos hotels. L’establiment que es projecta a l’aeroport de Josep Tarradellas se situarà davant l’actual T2, i el de l’aeròdrom Adolfo Suárez es construirà a la terminal T2. Està previst que tots dos siguin de quatre estrelles i que estiguin destinats a passatgers d’aquestes infraestructures.

Com a pas previ a la licitació, Aena ha convocat agents del sector hoteler (incloent-hi fons d’inversió i cadenes hoteleres) a un acte que tindrà lloc l’1 de juliol per explicar el pla i escoltar quina opinió en tenen. Està previst que la durada del dret de superfície dels hotels serà de 55 anys, amb la possibilitat de dues pròrrogues de 10 anys en tots dos casos.

Consultada per EL PERIÓDICO, Aena ha precisat que el projecte d’obrir un hotel al Prat és «totalment aliè» a l’ampliació de l’aeroport, anunciada la setmana passada pel president de la Generalitat, Salvador Illa. Aquestes fonts expliquen que l’hotel s’hauria obert en qualsevol cas i recorden que per l’aeroport barceloní hi passen 55 milions de passatgers cada any. «L’espai existeix i la demanda, també», apunten a Aena.

El gestor aeroportuari, el més gran del món per nombre de passatgers i per capitalització borsària, afirma que l’obertura d’aquests dos hotels respon al «compromís d’Aena amb la qualitat i el servei al passatger» i recorda que aquest servei ja existeix a tots els hubs europeus.

Maurici Lucena, president i conseller delegat d’Aena des del 2018, ha volgut potenciar els últims anys l’àrea de negoci de ciutats aeroportuàries, que consisteix en el desenvolupament dels terrenys adjacents als aeroports.

Dins de l’àmbit de ciutats aeroportuàries d’Aena s’emmarquen la creació de naus de càrrega, àrees logístiques, edificis d’oficines, hangars o supermercats aeroportuaris, als quals s’afegirien ara els hotels. El gestor aeroportuari és propietari d’amplis terrenys al voltant dels aeròdroms que gestiona, però no sempre els desenvolupa urbanísticament per garantir unes operacions aeroportuàries adequades.

Altres instal·lacions

Notícies relacionades

Són uns exemples recents d’aquesta activitat d’Aena l’adjudicació a Cilsa d’una parcel·la de 50.000 metres quadrats en terrenys pròxims al Prat per a la construcció i explotació de zones logístiques. També hi ha altres projectes de càrrega en marxa, com ara una nau de 10.000 metres quadrats que construeix DHL o l’adjudicació de les noves instal·lacions d’IAS Handling i Swissport a Barcelona.

A Barajas, Aena ja treballa en la construcció de la seu de la companyia al costat de la terminal T4. A banda d’aquest projecte, Lidl s’ha adjudicat una parcel·la de 8.500 metres quadrats per construir-hi un supermercat, ha tancat l’arrendament a Ryanair de l’hangar més gran de l’aeroport, de més de 22.000 metres quadrats, i treballa en el desenvolupament de dues noves terminals per a activitats de càrrega.