Els lloguers pugen a Catalunya tres vegades més que els salaris en 20 anys
Barcelona aposta per accelerar la construcció de vivenda social en un context urbà cada vegada més tensionat
Els lloguers han crescut tres vegades més ràpid que els salaris en els últims vint anys a Catalunya. En paral·lel, la promoció de vivenda protegida ha caigut de les 1.915 unitats construïdes el 2008 a tot just 300 el 2023, segons l’Anuari Estadístic de l’Ajuntament de Barcelona. La situació a la capital catalana reflecteix amb cruesa la tensió estructural del mercat del lloguer. En la seva àrea metropolitana, el 46% dels inquilins destina més del 40% dels seus ingressos a pagar la vivenda, xifra que supera en set punts la mitjana estatal i triplica la de països com Alemanya o Finlàndia.
Davant aquest context, durant la jornada d’ahir a Construmat, institucions com l’Institut Municipal de la Vivenda i Rehabilitació (IMHAB) i professionals del sector van presentar noves estratègies per revertir aquesta tendència: des de sistemes de construcció industrialitzada fins a models habitacionals pensats per respondre a la diversitat de llars del segle XXI. "No hi ha temps que perdre, la vivenda pública és un imperatiu social", va alertar Gerard Capó, gerent de l’IMHAB.
Dret a la vivenda
L’Ajuntament de Barcelona va presentar ahir les mesures que està impulsant. Sota el marc del Pla Viure (2024-2027), el consistori busca universalitzar el dret a la vivenda mitjançant la millora del parc existent i l’atenció a col·lectius vulnerables, com llars unipersonals o persones grans.
El full de ruta inclou polítiques d’adquisició i rehabilitació, així com la captació de vivenda privada per a la seva cessió al lloguer públic. També s’aposta per diversificar els operadors i coordinar les polítiques de sòl amb una mirada metropolitana. "No podem respondre sols. Necessitem aliances, innovació i planificació integral a llarg termini", va defensar Capó, que també va remarcar la importància d’una fiscalitat més favorable per atraure promotores a l’àmbit de la vivenda assequible. Si tot avança segons l’esperat, s’incorporaran 3.300 vivendes preparades per viure i es mobilitzaran terres amb espai per a 10.000.
Notícies relacionadesUna de les propostes més noves és la construcció industrialitzada, que per a Montse Pujol, consellera delegada del Grup PMP, representa "l’evolució natural d’un model obsolet". "Avui costa més pagar a un instal·lador que a un enginyer", va apuntar.
La industrialització també pot ser clau davant la falta de mà d’obra que travessa el sector. "En la nostra empresa, el 45% del personal són dones", va assenyalar Pujol, després de recordar que la mitjana del sector és de l’11%. "Industrialitzar també significa millorar la seguretat laboral, digitalitzar processos i avançar tècnicament. No hi ha diferència entre aixecar una persona en un hospital o un material d’obra. El que hi ha és una cultura molt masculinitzada", va concloure la directiva.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
