Consum ordena a Airbnb eliminar 66.000 anuncis de pisos turístics

El ministeri considera "il·legals" les publicacions perquè oculten el número de llicència o si l’amo és un particular o una empresa

Otras

1
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Nou capítol en la croada del Govern per posar límit i control al mercat de la vivenda turística. El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ordena a Airbnb eliminar gairebé 66.000 anuncis de pisos turístics que considera il·legals. Així ho va informar el departament dirigit per Pablo Bustinduy en un comunicat, en el qual explica que el problema és que aquestes publicacions vulnerarien la normativa sobre la publicitat d’aquest tipus d’allotjaments en diverses comunitats autònomes, la majoria, destinacions vacacionales molt evidents per a estrangers i autòctons. Són anuncis en els quals no s’indicaria el nombre de llicència o registre, per exemple, o s’ocultaria la naturalesa jurídica dels amos.

D’aquí que el ministeri hagi remès a la filial irlandesa de la companyia nord-americana, que és de qui depèn el negoci a Espanya, un total de tres resolucions advertint de l’existència d’aquests 65.935 "anuncis il·legals de vivendes turístiques" i instant-la a "bloquejar aquesta publicitat". Segons el Govern, l’empresa hauria recorregut aquesta acció davant la Justícia per evitar haver de capar aquestes publicacions, però el Tribunal Superior de Justícia de Madrid s’ha pronunciat en contra seu.

De manera immediata

Notícies relacionades

Ho ha fet respecte a la primera de les tres resolucions que ha emès Consum, una que té a veure només amb 5.800 d’aquests anuncis, és a dir, menys d’un 10% del total. Això sí, el TSJ insta Airbnb a retirar-los "de manera immediata". El lògic és que vagi passant el mateix amb la resta.

Entre les normatives que s’incompleixen hi ha el fet que els anuncis no incloguin el nombre de llicència o registre. "Això és una cosa obligatòria en diverses normatives autonòmiques i suposa la infracció més comuna en la publicitat analitzada", detalla el departament. Hi ha, també, publicacions que incorporen números de llicència que no corresponen als expedits per les autoritats, una cosa, diuen, "que pot induir a error o a engany a les persones consumidores". A més, s’ha detectat també que molts d’aquests anuncis no indiquen la naturalesa jurídica dels llogaters. "No indiquen si els llogaters són professionals o particulars, una cosa fonamental per saber si qui contracta està protegit com a consumidor o no".