Perspectives
El Govern central manté el creixement del 2,6% malgrat els aranzels

El Govern central manté la seva previsió d’un creixement de l’economia espanyola del 2,6% el 2025 i del 2,2% el 2026, malgrat l’elevada incertesa generada per la guerra comercial desencadenada a partir de l’ofensiva aranzelària global del Donald Trump. Així ho va anunciar el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, en la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres d’ahir, en la qual el Govern central va adoptar el nou quadre macroeconòmic 2025-2028, que revisa l’aprovat al febrer, i que acompanyarà l’informe de seguiment del pla fiscal que Espanya ha de remetre a Brussel·les el mes d’abril.
La previsió de creixement del 2,6% i del 2,2% per al 2025 i 2026 no canvia el nou quadre macroeconòmic, però sí la seva composició, com a conseqüència, precisament, de la incertesa global més gran.
Així, d’una banda, el nou quadre preveu una pitjor evolució de les exportacions: ara s’espera que creixin l’1,2% el 2025 i l’1,8% el 2026 (davant el 2,3% i el 2% que s’esperava al febrer), sota una hipòtesi de manteniment d’un aranzel general del 20% dels Estats Units davant la Unió Europea. Segons el ministre d’Economia, aquest empitjorament de les exportacions es tradueix en una menor aportació del sector exterior al PIB, d’una dècima (fins al -0,4%).
Notícies relacionadesRecuperació del consum
D’altra banda, aquest efecte es veurà compensat, en igual mesura (una dècima), gràcies a un millor comportament del consum privat que, segons va explicar Carlos Cuerpo, ja s’ha deixat notar en el primer trimestre de l’any. "La bona evolució del mercat de treball, el guany de poder adquisitiu i l’expectativa de rebaixes en els tipus d’interès està permetent que el consum s’estigui recuperant per sobre fins i tot del que esperàvem", va dir el ministre en la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán