Energia
El Govern ignora les pressions i activa el primer contracte per tancar Almaraz
El Consell de Ministres aprovarà avui descongelar la licitació del disseny del desmantellament de la nuclear
El cost previst supera els 28 milions

El Govern s’espolsa les pressions i segueix endavant amb el procés per preparar el tancament i desmantellament de la central nuclear d’Almaraz, a Càceres. El Consell de Ministres té previst aprovar avui l’activació del procediment per adjudicar el contracte milionari que ha de dissenyar els treballs de desmuntatge de la planta nuclear, els dos reactors de la qual és previst que tanquin el 2027 i el 2028.
L’Executiu autoritzarà definitivament Enresa, la societat pública encarregada de gestionar els residus radioactius i del desmantellament dels reactors espanyols, a descongelar la licitació i a posar en marxa el primer gran contracte de cara al tancament de la central nuclear, segons confirmen fonts governamentals. Enresa va anunciar al juny la seva intenció de contractar els serveis d’enginyeria per al desmuntatge d’Almaraz, però ha mantingut el procediment en estat de latència des de llavors a l’espera del vistiplau del Consell de Ministres. Durant aquest temps s’han multiplicat les veus que reclamen reobrir el debat sobre la prolongació de la vida útil d’Almaraz i de la resta de centrals nuclears, des del sector energètic (amb Iberdrola, Endesa i Naturgy demanant renegociar el calendari de tancaments) i des de l’àmbit polític (amb el Partit Popular al capdavant).
Un gran pas
Després de 10 mesos amb la licitació administrativa congelada en una fase d’anunci previ –la llei estableix un termini màxim de 12 mesos per a aquesta figura–, el Govern dona ara el permís definitiu al grup públic per posar en marxa el contracte. El Consell de Ministres ha d’autoritzar els contractes públics que superin un import de 12 milions d’euros, i la licitació dels treballs d’enginyeria per dissenyar el desmantellament d’Almaraz té un cost previst de 23,37 milions d’euros (per la qual cosa superarà els 28 milions amb impostos).
Malgrat les pressions, el Ministeri per a la Transició Ecològica, comandat per la vicepresidenta Sara Aagesen, fa un gran pas per encarar la clausura d’Almaraz, mentre manté vies de comunicació amb les grans elèctriques per abordar un eventual replantejament del calendari de tancaments de totes les centrals nuclears espanyoles, que contempla anar desendollant els reactors de manera escalonada entre el 2027 i el 2035.
Enresa buscarà formalment a partir d’ara empreses especialitzades per fer els estudis i l’enginyeria de disseny, dels projectes d’obra i de preparació de la documentació per aconseguir l’autorització del desmantellament de la central d’Almaraz.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán, el culpable de xerrar massa amb el "Boss"
- Fora d’òrbita Orania, un lloc per a blancs a Sud-àfrica
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units El calvari d’un deportat per Trump
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump