Els aranzels de Trump
L’Ibex 35 cau un 6% en línia amb les pèrdues de les borses europees en un previsible dilluns negre als mercats
L’Ibex perd els 12.000 punts i obre amb una caiguda de gairebé un 5%
El principal selectiu espanyol es contagia de les borses asiàtiques, que han liderat pèrdues d’entre un 6% i un 10%

Paneles en la bolsa de Madrid. /
Les caigudes als mercats de tot el món continuen aquest dilluns. A Espanya el principal selectiu arrenca la setmana amb una caiguda del 4,91% minuts després de l’obertura, tot i que minuts més tard el selectiu ha arribat a caigudes superiors al 6%. Els moviments esborren de cop la resiliència que havia mostrat davant altres índexs europeus, que aquest matí també pateixen sagnies superiors al 6%.
D’aquesta manera, el principal selectiu espanyol perd els 12.000 punts en la tercera sessió de pànic al mercat per la guerra comercial i la por d’una recessió global.
En els primers compassos de cotització, l’Ibex35 cotitza en els 11.816,6 punts, i els guanys acumulats l’any es redueixen a un lleu 1,96%. La banca, que havia liderat les pujades en els primers mesos de l’any, ha sigut un dels sectors més castigats davant l’expectativa de retallades de tipus per mitigar la frenada econòmica, i torna a liderar les caigudes aquest dilluns amb el Banc Sabadell (-10,97%) i Unicaja Banco (-10,56%).
Així arrencava la primera sessió de la setmana el principal indicador del mercat espanyol, després de culminar la jornada borsària del divendres 4 d’abril amb un descens del 5,83%, fins a situar-se en els 12.422 punts. La caiguda de gairebé el 6% de divendres va ser la pitjor de l’últim lustre, ja que el selectiu madrileny no cedia tant des del març del 2020, quan amb l’arribada de la pandèmia de la covid-19 es va començar a valorar confinar la població i l’Ibex 35 va arribar a caure fins i tot a doble dígit.
Les principals borses europees també obrien en vermell, amb caigudes del 7,69% per a Frankfurt, del 7,14% per a Milà, del 4,73% per a Londres i del 2,55% per a París. Per la seva banda, l’Eurostoxx 50 pateix una retallada de més d’un 6%,
Contagi asiàtic
Els moviments de les primeres hores del matí, amb unes borses asiàtiques que es desplomen entre un 6% i un 10%, preveuen forts descensos en l’Ibex 35 i els principals índexs europeus, que ja van tancar un divendres negre.
El terreny empíric reflecteix que la por s’ha apoderat dels parquets asiàtics, el Nikkei japonès s’ha desplomat gairebé un 7% i el Hang Seng de Hong Kong ha registrat una caiguda encara més severa, de l’11%.
D’aquesta manera, les previsions basades en els índexs futurs apunten a descensos generalitzats pròxims al 8%, i que a l’Ibex arriben a possibles pèrdues del 5%.
Mentrestant, Donald Trump ha reafirmat la seva ofensiva comercial durant el cap de setmana. El president nord-americà ha deixat clar que no pensa cedir en la seva política d’aranzels recíprocs i ha defensat que «dèficit és pèrdua», amb referència als desequilibris comercials amb altres països. El seu equip econòmic ha fet pinya, insistint que no temen ni la inflació ni una recessió, i que els aranzels continuaran vigents, al marge de les turbulències als mercats.
La incertesa ha disparat els indicadors de risc. L’índex de volatilitat VIX, considerat el termòmetre de la por a Wall Street, ha repuntat amb força. En paral·lel, el petroli també acusa el cop: el barril de cru West Texas ha arribat a caure per sota dels 60 dòlars (ara cotitza a 60,46 dòlars, amb una baixada del 2,47%), mentre que el Brent retrocedeix un 2,3%, fins als 67,02 dòlars.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026