ENTREVISTA
Nadia Calviño: «No s’ha de perdre ni un segon a lamentar-se. És el moment d’actuar»
La presidenta del Banc Europeu d’Inversions reivindica la fortalesa d’Europa i la necessitat d’imprimir velocitat per enfrontar-se a nous desafiaments
Nadia Calviño (la Corunya, 1968) és presidenta del Banc Europeu d’Inversions (BEI) des de l’1 de gener del 2024, un càrrec a què va accedir després d’ haver sigut vicepresidenta primera i ministra d’Economia del Govern espanyol. Enmig del que ella defineix com «un moviment de les plaques tectòniques sobre les quals s’ha recolzat l’ordre mundial», és entrevistada per ‘actius’ durant el Tercer Fòrum organitzat pel BEI a Luxemburg.
Més unitat i més velocitat per executar els canvis necessaris a la Unió Europea (UE). Són dos dels denominadors comuns en els missatges que s’han donat al fòrum. Què s’ha de fer i com.
La història s’està accelerant. Cada dia veiem com canvien les aliances internacionals. Canvia el context econòmic. L’ordre mundial basat en regles i en un entorn multilateral que tant benefici ha portat la UE i, sobretot, als EUA durant 80 anys està recomponent-se. En aquest context, la flexibilitat, l’agilitat, és absolutament fonamental. És el moment d’actuar. En paral·lel, hi ha una gran determinació per garantir la seguretat d’Europa en aquest nou ordre mundial.
¿Dona marge per ser més optimista?
Hem de confiar en nosaltres mateixos. Europa té unes fortaleses extraordinàries, som una superpotència comercial, tecnològica, i els nostres valors ens fan més forts. La unió fa la força. Avui més que mai hem de sentir-nos orgullosos de ser europeus.
Hi ha sensació d’intranquil·litat.
En un entorn de canvis i turbulències, és normal que els ciutadans sentin intranquil·litat, inseguretat i neguit. No s’ha de perdre ni un segon a lamentar-se o tenir dubtes. Cal centrar-se en l’acció, recolzar-nos en les nostres fortaleses que són moltes i estar units.
«Avui més que mai hem de sentir-nos orgullosos de ser europeus»
Presidenta del Banc Europeu d’Inversions
¿Pot aquest escenari perjudicar el creixement econòmic a Europa?
La incertesa i el conflicte internacional evidentment no afavoreixen el creixement econòmic. D’altra banda, en aquest context, Europa té una oportunitat. Som un far d’estabilitat, de confiança, un referent en valors i drets humans, que pot atraure inversions i talent. Només per donar dos exemples. Els investigadors que desenvolupen projectes als EUA en l’àmbit de les tecnologies verdes o de la salut poden trobar a Europa un marc més favorable, cosa que obre oportunitats per atraure inversions i talent.
Vostè ha sigut una defensora a ultrança de la igualtat de gènere en les empreses i l’Administració. ¿Hem avançat?
La igualtat de gènere no només és una qüestió ideològica, és d’eficiència econòmica. No podem malgastar el talent del 50% de la població. És clau continuar avançant en la igualtat i la participació de les dones en els òrgans de decisió, públics i privats. Espanya ha avançat moltíssim des de l’arribada de la democràcia. No podem fer ni un pas enrere. És fonamental donar veu i visibilitat a les dones. Les organitzacions i les empreses que tenen equips de direcció diversos tenen millors resultats. Em preocupa que hi hagi un discurs que està calant entre els més joves, a nivell internacional i fins i tot al nostre país, que rebutja aquesta igualtat.
Notícies relacionades¿I quina és la millor notícia que podríem rebre en els pròxims mesos a escala internacional?
La tornada de la pau. Una pau duradora, estable i justa. A Ucraïna i al Pròxim Orient.
- "Si paro atenció, sento l’infinit"
- "Volíem aprofitar les onades"
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- BÀSQUET El Barça és el primer de l’ACB que assalta el Surne Bilbao a la seva pista
- NOVA CAUSA JUDICIAL Laporta, imputat un altre cop
- TENNIS | LA BATALLA DELS SEXES Un Kyrgios a mig gas s’endú el duel contra una gran Sabalenka
- Els protagonistes de l’esport el 2025 Marc Márquez, el retorn al cim més admirat
- ACTUALITAT BLAUGRANA "Ara tinc la pressió de ser algú important"
