Pimec recolza portar la mercaderia amb tren per dins de Tarragona
La patronal fa seva la iniciativa d’ajuntaments, ports i societat civil per evitar la saturació de la xarxa ferroviària
La patronal de la petita i mitjana empresa, Pimec, es va afegir ahir a la reclamació de la Plataforma de Mercaderies per l’Interior de Tarragona, que demana que les mercaderies siguin apartades dels nuclis poblats per evitar les molèsties als veïns i els condicionin urbanísticament. Perquè el corredor mediterrani sigui competitiu, van coincidir els diferents representants de la societat civil i política, és necessari evitar el més que probable col·lapse de l’actual traçat.
La proposta de la plataforma, a la qual s’han afegit una desena d’ajuntaments de la zona, els dos ports de Tarragona i Barcelona, a més de nombroses iniciatives al Parlament i la Diputació, considera que es perdrà competitivitat si no se segrega aquesta mena de mercaderies per un altre recorregut.
El representant de Ferrmed, Eduard Gracia, va resumir l’informe que va presentar el lobby ferroviari a Brussel·les el novembre de l’any passat en el qual analitza la situació actual i fa propostes per augmentar la quota ferroviària. Va remarcar que fa una dècada es va establir com a prioritat de la UE passar del 17% de transport combinat (que inclou el ferroviari) al 30% el 2030, "una iniciativa complicada perquè de moment no s’ha mogut, queda molt per fer", va lamentar.
"Ara mateix tenim vuit dels 16 colls d’ampolla del traçat de mercaderies europeu més important", va relatar Gracia. Ferrmed va fer una sèrie de recomanacions i, pel que fa a Tarragona, és imprescindible que s’afegeixi un altre traçat, a més de terminals per a mercaderies. Un dels representants de la Plataforma de Mercaderies per l’Interior, Ramon Juanola, va descriure les diferents rutes possibles, els costos i els pros i contres de cada un.
Aposta per la competitivitat
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, va insistir que el més important és que el transport de mercaderies ferroviari sigui competitiu en costos respecte a les carreteres. "No és només el fet de disposar de les infraestructures. Per exemple, ara passen 20 trens cada setmana quan podrien ser-ne 40. Cal convèncer els carregadors que els surt a compte", va recalcar. "Anem molt tard en la presa de decisions del corredor: cal decidir-se i executar al més aviat possible", opinava Gracia.
Notícies relacionadesEl Port de Tarragona va exposar també els beneficis de portar les mercaderies cap al sud, perquè evita les molèsties als veïns del barri del Serrallo. "Volem que passin per una zona més industrial i menys poblada", va resumir el seu president, Saül Garreta. Han elaborat un estudi, treballen amb Ferrmed i la plataforma que impulsa la nova proposta i, va lamentar, "o s’hi fa alguna cosa o el col·lapse d’aquesta línia està assegurat, hi estem tots d’acord", va assenyalar.
L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, es va afegir a alguns dels comentaris que havia fet el president del port, Saül Garreta, i es va queixar que la xarxa ferroviària "passa per tota la ciutat". "Que passin les mercaderies per l’interior és absolutament crucial, des del Ministeri de Transports ens han dit que en poques setmanes tindrem les tres alternatives per fer-ho possible", va revelar.
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- El Girona es derrota a si mateix
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes