Les granges estimen en 30.000 euros l’any les pèrdues pel càrtel de la llet
Els ramaders estan pendents que Competència determini si Mercadona, Lidl i Bonpreu també van pactar preus

Un ramader amb una explotació de 100 vaques podria haver arribar a perdre entre 25.000 i 35.000 euros l’any per culpa del pacte que van fer diverses indústries lleteres durant almenys 13 anys per pagar un mateix preu per la llet crua que compraven. Aquest càrtel, denunciat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i confirmat per l’Audiència Nacional la setmana passada, s’exposa a haver d’abonar indemnitzacions milionàries als afectats, uns 60.000 a tot Espanya. Per això, les associacions agràries estan animant ara els productors que presentin les seves demandes i els recorden que les compensacions tenen efecte retroactiu, és a dir, es poden presentar fins i tot si la granja ha abandonat l’activitat. Hauran d’esperar, això sí, que el Tribunal Suprem ratifiqui la resolució de l’Audiència Nacional, una cosa que pot trigar mesos.
«Som un sector que exemplifica clarament tot allò que aquests dies s’està denunciant amb les tractorades a les carreteres de tot Espanya», va lamentar Marc Xifra, responsable del sector lleter al sindicat Unió de Pagesos (UP). El ramader il·lustra amb dades les seves afirmacions. El 1992 hi havia a Catalunya 4.300 explotacions de vaques productores de llet; el 2001 havien descendit a 1.224, i avui són tot just 366. «El fet que fóssim víctimes d’aquest càrtel va contribuir sens dubte a la nostra desaparició», denuncia Xifra.
Denúncies
Entre les indústries que van participar en aquest acord es troben, entre d’altres, Pascual, Danone, Nestlé, Lactalis i Puleva, a més de l’Associació d’Empreses Làcties de Galícia i el Gremi d’Indústries Làcties de Catalunya. «La CNMC va concloure ja el 2015 que estaven posant-se d’acord en els preus que pagaven en origen, però van ser necessàries fins a nou sentències diferents per arribar a la resolució d’aquest 2024 de l’Audiència Nacional», indica Montse Ribot, advocada del despatx Redi Advocats que ha portat el cas.
El sindicat agrari català va promoure també una demanda davant Competència contra les cadenes de distribució Mercadona, Lidl i Bonpreu per una altra pràctica que contravé la llei de la cadena alimentària (una altra de les queixes dels agricultors que protesten a les carreteres). En aquest cas, la sospita és també per un suposat pacte de preus en les seves marques blanques, «durant almenys quatre anys i tres mesos, que va ser el temps en què vam estar analitzant-los», explica Abel Peraire, productor i membre de l’executiva del sector lleter a Unió de Pagesos.
«Són tres cadenes que, a Catalunya, representen el 50% de la quota de mercat i això suposa que es troben en posició de domini. El problema és que la llei no defineix què és la posició de domini, i els productors tornem a ser un altre cop la baula més feble d’aquesta cadena alimentària», afegeix Peraire. Els afectats, que fa més d’un any i mig que esperen que la CNMC els respongui, no descarten «emprendre mobilitzacions i bloquejar algun centre de distribució de llet si cal», anuncia Jordi Armengol, responsable del sector ramader a UP.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"