BNC, capital tecnològica

L’MWC posa el focus en el disruptiu negoci d’internet per satèl·lit

Cada cop guanyen més protagonisme al saló les companyies satel·litàries, que exposen les seves propostes i debaten sobre el mercat

L’MWC posa el focus en el disruptiu negoci d’internet per satèl·lit

CARLES PLANAS BOU

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’estiu passat vaig ser uns dies a Chacaua, un remot llogarret de pescadors situat al mig d’una llacuna a la costa de Mèxic al Pacífic. Fins on la vista arribava tot eren manglars, sorra i aigua. La presència humana escassejava en aquest paratge natural, però tot i així el mòbil trobava la manera d’accedir a internet. No ho feia a través de torres de telecomunicacions ni de cables submarins de fibra òptica, inexistents en aquest entorn salvatge, sinó connectant-se a satèl·lits que orbitaven a uns 535 km per sobre del meu cap.

Això va ser possible gràcies a Starlink, el projecte d’internet satel·litària desplegat per SpaceX, la pionera empresa aeroespacial comandada pel magnat tecnològic Elon Musk. Aquesta iniciativa, que va visitar el Mobile World Congress (MWC) de Barcelona el 2021, domina amb mà de ferro un mercat que emergeix amb força. Starlink posseeix actualment uns 3.395 satèl·lits de baixa òrbita, cosa que suposa la meitat de tots els que giren al voltant de la Terra.

Fins ara, Starlink i Kuiper, la constel·lació satel·litària d’Amazon, han centrat la major part de l’atenció. No obstant, altres empreses han anat guanyant múscul des que el 2022 es va aprovar la normativa per llançar aquests dispositius. A finals d’aquell any, l’iPhone 14 es va convertir en el primer mòbil a integrar la connectivitat per satèl·lit, anticipant-se al que vindrà. Prova de la importància estratègica del sector és el seu creixent protagonisme a l’MWC 2024. Cada vegada més empreses satel·litàries comencen a exposar les seves propostes als passadissos de Fira de Barcelona i a debatre el rumb del mercat en les diferents xerrades organitzades per GSMA, responsable de la fira tecnològica.

"Els nanosatèl·lits estan transformant la indústria. És un canvi de paradigma i no hi ha marxa enrere", explica Jaume Sanpera, cofundador i director executiu de Sateliot. El maig de l’any passat, aquesta empresa catalana va fer història al llançar el primer satèl·lit del món que ofereix cobertura 5G per a la internet de les coses, concepte que es refereix a la connexió de tota mena de dispositius, des dels automòbils als de la llar.

Reduir la bretxa digital

Cada vegada són més les companyies que aposten per desplegar eixams de satèl·lits al cel per portar la connexió a la xarxa a qualsevol lloc del món. Això pot ajudar a posar fi a la bretxa digital. S’espera que, quan cobri impuls, aquest avenç es dirigirà a uns 600 milions de persones sense cobertura i a 300 més amb uns baixos nivells de connectivitat.

Notícies relacionades

L’operador satel·litari espanyol Hispasat, presidit per l’exastronauta Pedro Duque, ja ha començat a prestar serveis de connectivitat en zones rurals sense cobertura terrestre. La companyia és la responsable de desplegar un programa que està promogut i subvencionat pel Govern d’Espanya.

Aquest mètode sense fil també obre la porta a un prometedor model de negoci. Sanpera explica a EL PERIÓDICO que Sateliot té acords per connectar sis milions de dispositius en àrees remotes de països com els EUA, el Brasil, el Canadà o Mèxic.