La canària Binter vol conquistar la Península

L’aerolínia participada per diverses famílies de l’arxipèlag aspira a convertir-se en un rival del grup IAG en els vols a la resta d’Espanya

La canària Binter vol conquistar la Península
3
Es llegeix en minuts
Martí Saballs Pons
Martí Saballs Pons

Director d'Informació Econòmica de Prensa Ibérica.

ver +

Entre el juny i l’octubre d’aquest any, la direcció general de la Competència de la Comissió Europea haurà d’anunciar la resolució final de la compra d’Air Europa per part del grup IAG, valorada en 500 milions. Tot continua obert, tot i que l’opció que més estudia el mercat és que la Comissió permeti l’operació a canvi que IAG posi a disposició d’altres aerolíneas aquelles rutes que podrien patir un monopoli.

Una unió entre les dues companyies afecta tant rutes amb diverses destinacions de Llatinoamèrica, on Air France té un especial interès per entrar, com destinacions dins d’Espanya i europees. "Amb la nostra investigació exhaustiva, volem assegurar-nos que l’operació no afecti negativament els preus o la qualitat dels serveis de transport aeri de passatgers", va declarar al gener la comissària de Competència, Margrethe Vestager.

IAG, el grup britànic propietari a Espanya d’Iberia, Iberia Express, Vueling, Level i en aliança amb Air Nostrum –controlat per Carlos Bertomeu, el seu president–, és el líder del mercat espanyol, on només Ryanair li fa ombra. Air Europa segueix controlat pel grup Globalia, propietat de la família Hidalgo.

Vida pròpia

"Hi haurà un nou amo, però l’empresa continua tenint vida pròpia", expressen des d’Air Europa, que segueix funcionant al marge de l’actual situació i sense poder comunicar-se amb IAG fins que no es reveli la incògnita. Serà ja IAG, si acaba comprant, qui haurà d’establir la nova estratègia. Entre els que estan a l’espera de la resolució final hi ha el grup canari Binter, que ambiciona consolidar-se com la primera aerolínia independent de capital espanyol. Propietat de diverses famílies canàries, amb el control del 63% per part de l’empresari Rodolfo Núñez, Binter aspira a arribar als 11 milions de passatgers (moviments en aterratges i enlairaments) el 2024 i a al voltant de 15 en tres anys. El 2023, Binter va facturar 500 milions i va donar ocupació a 2.500 persones. Compta amb 38 avions i opera en 15 destinacions a Espanya i 18 a l’estranger. Ha anunciat que sumarà sis nous avions.

"El nostre objectiu és augmentar la nostra presència en el corredor canari amb la Península –preveu aconseguir fins a un 25% del trànsit–, ampliant les rutes a Madrid i als aeroports que ja anem, a més de començar a volar a Màlaga, València, Bilbao, Alacant i Santiago en un segon pla", explica Núñez. Binter no vola a Barcelona ni té intencions de fer-ho en els pròxims dos anys. "Queda per més endavant", assenyala.

El president de l’aerolínia recorda que un dels primers vols a la Península va ser a Reus (aprofitar PortAventura), però van haver de suprimir-lo al no ser rendible. Binter arriba actualment a destinacions poc habituals com Múrcia, Pamplona, Zaragoza i Valladolid. També uneix les Canàries amb les Balears.

Notícies relacionades

"Volem ser un competidor sòlid i sostenible en el temps. No tenim problemes financers. Sortir a borsa no entra en els nostres planes. Volem eixamplar la nostra veta de mercat i ser coherents amb la nostra estratègia de competir contra les aerolínies low cost", argumenta Núñez, que recorda que durant la pandèmia Binter va rebre un crèdit ICO de 120 milions que no va utilitzar.

Fins ara, un 80% del negoci de Binter és interinsular, que viu molt lligat als condicionaments tarifaris i les normatives administratives. Els aeroports canaris sumats van tenir un moviment el 2023 de 50 milions de passatgers segons Aena, dels quals un 20% eren vols entre les diferents illes. Des d’aquest posicionament vol continuar creixent contra la competència del baix cost i el gegant IAG.