El futur de la Zona Franca
El D-Hub incorpora aquest mes 600 exempleats de Nissan
L’empresa encarregada de la reindustrialització contracta extreballadors de l’automobilística sense saber què fabricarà
L’acord amb Chery continua pendent
Un total de 606 exempleats de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca van entrar des d’ahir, i al llarg del mes de febrer, en nòmina del D-Hub, l’empresa creada per reindustrialitzar i omplir el buit que va deixar el gegant automobilístic a la perifèria barcelonina. Els japonesos, quan van tancar, fa poc més de dos anys, donaven feina directa a unes 2.500 persones.
Ara, part d’aquests empleats començaran a ser incorporats a un nou projecte empresarial, tot i que encara sense tenir clar per a què exactament ni què produiran, ja que el D-Hub encara no ha tancat l’acord que des de fa mesos negocia amb el fabricant xinès Chery per acoblar els seus vehicles a la factoria de la Zona Franca i així garantir, amb prou activitat, la viabilitat de la planta.
La reindustrialització de Nissan a Catalunya crema així una altra fita sense clarificar encara l’horitzó final: ¿què es fabricarà on abans es van acoblar durant dècades els models nipons? L’objectiu, sobre el paper, sí que està definit, però els acords per fer-ho possible encara no s’han tancat.
D’una banda, i amb una càrrega de feina estimada per ocupar un centenar de persones, hi ha la gamma de furgonetes elèctriques Zeroid. Aquestes aspiren a consolidar-se com a models a preus competitius per a empreses de repartiment d’últim quilòmetre. La primera comanda serà per a la divisió mexicana de Bimbo i les peces per acoblar-les estan arribant des de la Xina en un barco de càrrega esperat al port de Barcelona per a la primera setmana de febrer, segons expliquen fonts coneixedores.
Segons càlculs transmesos pel D-Hub a la seva plantilla, aquest primer contenidor donarà per fabricar unes 45 furgonetes elèctriques i el pla d’aquest any, a mesura que vagin arribant més contenidors, passsa per acoblar fins a un miler de Zeroid a Barcelona.
No obstant, el gruix de les produccions que pretenen justificar els gairebé 300.000 metres quadrats reservats per al D-Hub a la Zona Franca i que mantindria l’ocupació d’aquests 606 exempleats de Nissan depèn encara d’un acord comercial per tancar. També vindrà de la Xina, però més concretament del fabricant automobilístic Chery.
Assemblees informatives
Fa mesos que els seus directius negocien amb el D-Hub un acord per acoblar els seus vehicles a la Zona Franca i fer d’aquesta la seva porta d’entrada al mercat europeu, si bé encara no han concretat les seves intencions. Diverses fonts coneixedores d’aquestes negociacions es mostren optimistes i afirmen que avancen en la bona direcció, si bé de moment i des de fa setmanes no transcendeixen concrecions.
Aquesta setmana, els diferents sindicats amb representació entre els antics treballadors de Nissan han mantingut assemblees informatives per donar compte de l’estat de les negociacions, sense tampoc poder donar gaires garanties als que estan pendents de la reindustrialització. El missatge en el qual coincideixen tots els actors implicats és que les negociacions avancen en la bona direcció, però de tangible de moment no hi ha res.
Des d’ahir i al llarg del mes entraran en nòmina del D-Hub mitjançant un contracte de formació i aprenentatge aquests 606exempleats de Nissan. Estan citats entre les set i les set i mitjana del matí a les plantes o bé de la Zona Franca o bé de Montcada i Reixac.
Notícies relacionadesEn l’operació té un pes important la Generalitat, que a través del Departament de Treball va concedir una subvenció de 2,1 milions d’euros per costejar part de les formacions a aquests empleats. Sobre el paper, la idea és que aquests operaris, habituats durant anys a fabricar cotxes de combustió, es reciclin i aprenguin el que és necessari per acoblar-ne d’elèctrics.
Aquests 606 exempleats de Nissan entraran al D-Hub amb un contracte de formació i d’acord amb un sou de 1.575 euros bruts (l’equivalent a la màxima prestació d’atur). Condicions clarament per sota de les que tenien fa dos anys, quan eren en nòmina del fabricant nipó, però en principi transitòries, ja que a partir de l’octubre aquests contractes està compromès que facin un salt de qualitat substantiu i passin a regir-se pels salaris pactats en el conveni del metall, més un 20%.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 79.432, primer premi, el Gordo de la Loteria de Nadal 2025
- ¿Què han votat els teus parents en les eleccions d’Extremadura? Mapa de resultats carrer a carrer
- Per un quart premi Lorena Espinosa, propietària de l’administració de Badalona que ha repartit dos milions de la Loteria de Nadal 2025: «Es queda al barri»
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 70.048, segon premi de la Loteria de Nadal 2025
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
