Transport aeri

Sánchez dona via lliure a ampliar Barajas per 2.400 milions

El president anuncia la inversió més gran en infraestructures en 10 anys 

L’aeroport podrà acollir fins a 90 milions de passatgers

Sánchez dona via lliure a ampliar Barajas per 2.400 milions

David Page Iván Gil

2
Es llegeix en minuts
David Page

El president del Govern central, Pedro Sánchez, va donar ahir el tret de sortida a l’ampliació de l’aeroport de Madrid-Barajas, la inversió "més gran en l’última dècada en infraestructures" a Espanya, amb un pressupost de 2.400 milions d’euros. El president va realitzar l’anunci en el marc de la Fira Internacional de Turisme (Fitur). L’ampliació permetrà elevar-ne la capacitat màxima fins als 90 milions de passatgers anuals el 2031, un 28% més del potencial de 70 milions que pot acollir actualment, i busca "enfortir el lideratge de Barajas" com a centre d’interconnexió de vols amb Llatinoamèrica i "desenvolupar-lo com a hub també amb Àsia" amb noves rutes i aerolínies, va remarcar Sánchez.

El pla contempla inversions de 2.400 milions d’euros fins al 2031. La major part del pressupost, 1.700 milions, es destinarà a elevar la capacitat de la terminal 4 (T4) i del seu edifici satèl·lit (T4S), i 700 milions més seran per a la remodelació de les terminals 1, 2 i 3 i per aixecar un edifici processador davant les instal·lacions més antigues, segons el pla dissenyat per Aena, el gestor dels aeroports.

"Aquesta inversió es traduirà, en primer lloc, en un fort creixement de capacitat i rutes; en segon lloc, en la creació de milers de llocs de treball directes i, en tercer lloc, en la generació de riquesa", va explicar Sánchez. Actualment l’activitat generada per Barajas és responsablede manera directa o indirecta del 9,7% del PIB de la Comunitat de Madrid. "És a dir, és el responsable de gairebé una desena part de la riquesa d’aquesta comunitat. Una xifra que creixerà significativament quan aquesta obra estigui del tot conclosa".

Però l’ampliació no té el vistiplau del soci minoritari de la coalició de Govern. Sumar va agitar ahir la bandera de l’ecologisme per rebutjar les obres per motius econòmics i mediambientals. El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, va avisar Sánchez a través de les xarxes socials que "seguir ampliant infraestructures aeroportuàries qüestiona les nostres obligacions internacionals per a la lluita contra el canvi climàtic".

Sumar, en contra de la mesura

Notícies relacionades

Qui a partir de dimarts serà nou portaveu del grup parlamentari de Sumar, Íñigo Errejón, va desqualificar la mesura com "un despropòsit econòmic i ecològic" que suposaria "tornar a models del passat". I va recordar que "en l’acord de Govern vam apuntar a substituir els vols curts per un tren que vertebri el país no només en forma radial; a descarbonitzar l’economia i a avançar en la transició ecològica ràpidament i amb ambició".

La retallada de vols domèstics amb alternativa en tren de menys de dues hores i mitja és una mesura que el Ministeri de Transports està estudiant, però no sembla una prioritat d’acord amb l’espai que el ministre Óscar Puente li va dedicar dimecres al Congrés. Puente va respondre ahir amb sarcasme als seus socis de Govern per assegurar que "Íñigo [Errejón] vol viatjar a Buenos Aires o a Hong Kong amb tren".