Lagarde considera "probable" que el BCE abaixi els tipus a l’estiu
La presidenta de l’entitat fixa per primer cop un termini per a la possible rebaixa del preu del diner, que el mercat esperava abans

La presidenta del Banc Central Europeu (BCE), Christine Lagarde, va fixar ahir per primera vegada un termini –l’estiu– per a la possible primera rebaixa dels tipus d’interès de la zona euro després de la crisi inflacionista dels últims dos anys. És a dir, més tard del que espera el mercat (primavera). I a més, amb matisos: no es tracta d’un compromís, és només "probable", i dependrà que no es produeixin sorpreses negatives en la via del descens de la inflació per factors com els salaris, els marges empresarials, els preus de l’energia i les cadenes de subministrament mundials.
Durant una entrevista amb Bloomberg al fòrum de Davos, Lagarde ha admès que alguns dels governadors dels bancs centrals nacionals que formen part del consell del BCE són partidaris de rebaixar els tipus abans i d’altres després, tot i que n’hi ha alguns que han expressat públicament la seva expectativa de fer-ho a l’estiu. "És la seva feina dir que és probable (rebaixar els tipus a l’estiu). Jo també ho diria. Però he de ser cauta perquè també diem que depenem de les dades i que encara hi ha un nivell d’incertesa i alguns indicadors que no estan ancorats en el nivell en què ens agradaria veure’ls", va voler matisar.
No a la primavera
Notícies relacionadesEl consens del mercat espera des de finals de l’any passat que el banc central de l’euro comenci a rebaixar tipus a la primavera i ho continuï fent a un ritme notable al llarg del 2024, davant la ràpida baixada de la inflació el 2023 i la debilitat que està mostrant l’economia de la unió monetària. Lagarde ha llançat una galleda d’aigua freda a aquesta expectativa, que el BCE ja fa diverses setmanes que intenta desinflar. "No ajuda la nostra lluita contra la inflació si l’anticipació és tan gran que és massa alta en comparació amb el que és probable que passi", va advertir.
La crítica implícita en aquest comentari és que els tipus del mercat –com l’euríbor– estan baixant per l’esmentada expectativa que el banc central comenci a reduir a la primavera el preu oficial del diner, fet que suavitza les condicions del finançament de la zona euro i, amb això, dificulta la lluita contra la inflació, segons el BCE.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"